Meteen naar de inhoud

Een eigen webshop

Inhoud

Conversie
De sales Funnel
Dropshipping + verkopen via webshop-marktplaatsen
Productpresentatie webshop
Betaalmogelijkheden webshop
Bezorgen van bestellingen
Wettelijke vereisten / keurmerken / gebruikersreviews
Extra verkoop bij een bestelling
Service verlenen
Promoten van een webshop
Backoffice van een webshop

Inleiding

In dit hoofdstuk ga je leren waar een webshop uit bestaat en met welke basiselementen je altijd rekening dient te houden. Je ziet voorbeelden van webshops die deze elementen succesvol gebruiken en veel geld verdienen. Als je een webshop gaat beginnen, ben je een zelfstandig ondernemer. Onder andere inschrijven in de Kamer van koophandel is dan een verplichting.

Er is een heel breed aanbod aan webshops. Online pizza’s bestellen via Domino’s, boodschappen bestellen via AH.nl, Tv’s via mediamarkt.nl, vakanties boeken via booking.com en je telefoonabonnement verlengen via vodafone.nl… het kan allemaal.

Online shoppen: waarom wel / niet?

Zoals je al in hoofdstuk 1 hebt kunnen lezen, nemen de bestedingen aan online shoppen nog steeds flink toe. Wat zijn nu belangrijke redenen om wel of niet online te kopen? Hieronder een overzicht van een aantal belangrijke aspecten:

Waarom wel aankopen doen via webshops?

+assortiment:                

Door webshops is een consument niet gebonden aan winkels “in zijn eigen omgeving”.  Hoe gek het product ook is, er is vast en zeker een webwinkel dat het product verkoopt. Je hebt online veel meer keus dan in fysieke winkels.

+prijs:                              

Een webwinkel is vaak goedkoper te onderhouden dan een fysieke winkel. Onder andere door dit aspect, kunnen webshops de producten vaak wat goedkoper aanbieden. Prijsconcurrentie tussen webshops is dan ook orde van de dag.

+gemak:                          

Tja, aankopen doen in een webshop is nu niet echt iets waar je veel inspanningen voor moet verrichten. Via je mobiel op de bank of vanuit je bureaustoel op de pc, kun je uren lang door webshops scrollen om jouw gewenste aankoop te doen.

+24/7 open:                   

Waarom zijn winkels alleen open tijdens kantooruren? Mensen komen terug van het werk en dan zijn de winkels ook dicht, eigenlijk is dat heel vreemd.  Aankopen doen via webshops kan op het moment dat jij dat wil, ook na het werk en avondeten.

+transparantie voorraad en prijs:

Het internet is een belangrijke bron om vergelijkingen te kunnen maken. Webshops geven vaak inzicht in de actuele voorraad en verder kun je erg makkelijk de meest gunstige prijs voor het product onderzoeken.

Waarom geen aankopen doen via webshops?

-levertijd:                        

Het product dat je aanschaft via een webshop moet uiteraard geleverd worden. Er zijn nog vele consumenten die het product meteen mee naar huis willen nemen en de voorkeur geven aan het fysieke winkelen. Wél worden webshops steeds sneller en praktischer qua levertijd en –methodes. Vóór 23.59u besteld is vaak al de volgende dag binnen of kun je het product afhalen bij een ophaalpunt.

-betrouwbaarheid:       

Consumenten die wat minder volgroeid zijn met internet hebben minder vertrouwen in het aanschaffen van producten via webshops. Los daarvan zijn er helaas ook malafide (nep, niet echt) handelaren die webshops runnen en consumenten misleiden. Keurmerken en userreviews kunnen je hier goed bij helpen.

-betaalmogelijkheden: 

Met name webshop in het buitenland vereisen een Credit Card en lang niet iedere consument heeft deze. Nu zijn er wel vervangende alternatieven als Paypal, toch kunnen beperkte betaalmogelijkheden ervoor zorgen dat een webshop klanten verliest. Door nieuwe ontwikkelingen op dit vlak en een groter vertrouwen van de consument, wordt dit probleem elk jaar kleiner.

-geen fysieke connectie:

Hier komt een stukje “gevoel” om de hoek kijken: Webshops missen het tastbare aspect van producten. Een goede verkoper zorgt ervoor dat jij het               product in je handen voelt. Je hersenen maken dan de connectie aan met hoe het is om eigenaar van dit product te zijn. Als dit positief is, ben je eerder geneigd het product te kopen. Webwinkels kunnen nog zo’n mooie foto’s en videopresentaties hebben, dit gevoel is vooralsnog niet te vervangen.

-service / persoonlijk contact:

Veel consumenten  willen graag geholpen worden door iemand die er verstand van heeft. Vergis je niet dat de invloed van een goede verkoper erg groot kan zijn. Ook het gevoel dat garantie “minder” is, knaagt nog aan de twijfelaars om online producten te kopen. Een consument die zelf op zoek gaat naar informatie en de voors en tegens af kan wegen, kan op internet prima uit de voeten.

Indeling van een webshop

Een webshop bestaat uit een aantal basiselementen die essentieel zijn. Hier belichten we de specifieke kenmerken die zichtbaar zijn op de startpagina van een webshop. In het voorbeeld wordt de webshop www.bol.com  gebruikt: Nederlands meest succesvolle webshop.

Er zijn 7 zaken die onmisbaar zijn op de beginpagina ven een webshop

De 7 belangrijkste factoren:

1. Menu:                                         

In het menu kun je bezoekers verwijzen naar algemene informatie zoals de bestelstatus, inlogmogelijkheden, contactmogelijkheden en informatie over verzending.

2. Zoekbalk:                                   

Essentieel op elke webshop: je dient je bezoeker de mogelijkheid te geven om direct de gewenste producten op te kunnen laten zoeken.

3. Winkelwagentje:                      

Het virtuele winkelwagentje is hét icoon van de webwinkel. Een bezoeker plaatst de gewenste producten in het virtuele winkelwagentje en de hoop is dat zij dit dan ook allemaal daadwerkelijk aanschaffen.

4. Assortiment / categorie:        

Elke startpagina van een webshop laat de hoofdcategorieën zien van het assortiment dat ze verkopen. Deze indeling moet duidelijk zijn voor de bezoekers.

5. Blikvanger:

Deze ruimte gebruikt een webshop vaak om blikvangers te laten zien: producten / acties / nieuwe collecties die de bezoekers zou moeten aantrekken. Dit is vaak het eerste waar het oog op valt.

6. (Dag)deal:                                  

Veel webshops hebben een dag- en/of weekaanbieding. Het doel hiervan is om mensen elke dag weer naar de webshop te lokken.

7. Conversieverhogende elementen:

 Zorg ervoor dat je, verspreid over de beginpagina, conversieverhogende zaken toevoegt. Denk aan positieve klantenreviews, eventuele keurmerken, noem de voordelen van jouw webshop op, het gemak voor de klant, et cetera. Dit kan de klant triggeren om bij jou te bestellen.