Los van de website die zichtbaar is voor alle klanten, doe je er verstandig aan om inzicht te krijgen in de “achterkant” van de webshop, namelijk de backoffice van je webshop. Hierin houd je een klantenbestand bij dat ook gekoppeld is aan de voorraad van je webshop. Bovendien kun je in de backoffice redelijk eenvoudig producten toevoegen, verwijderen en aanpassen. In dit hoofdstuk zie je voorbeelden van hoe een dergelijke backoffice eruit ziet en welke gegevens hier bijgehouden en aangepast kunnen worden.
Een Live demo van een Backoffice kun je hier vinden (logt automatisch in) http://magento2demo.firebearstudio.com/index.php/admin/admin/dashboard/
Backoffice product
In dit onderdeel van de backoffice kun je producten toevoegen, verwijderen en aanpassen voor je webshop. Hier geef je elk product een naam en een code. Je geeft aan of dit product zichtbaar mag zijn op de webshop of juist niet. Ook kun je hier aangeven of klanten de mogelijkheid hebben om het product wel of niet te bestellen. Erg belangrijk als je bijvoorbeeld tijdelijk geen voorraad meer hebt of als er om een bepaalde reden tijdelijk niet geleverd kan worden.

Backoffice prijs
Los van het instellen van de verkoopprijs, kun je hier ook je inkoopprijs instellen. Je geeft dus aan voor welk bedrag jij het product hebt ingekocht en zo kun je dus altijd zien wat de bruto winstmarge van je product is (het verschil tussen je verkoopprijs zonder BTW en je inkoopprijs). Winkels die bijvoorbeeld een laagste prijsgarantie bieden, moeten soms meerdere keren per dag hun prijs aanpassen en dat kan in dit gebied erg snel doorgevoerd worden.

Backoffice verzending
Elk product heeft zijn eigen afmetingen en dat is belangrijke informatie als je product verzonden moet worden. Denk aan hoogte, breedte, maar ook het gewicht van verzending. Je stelt hier ook wie ervoor zorgt dat het product daadwerkelijk bij de klant komt.

Backoffice bestellingen
Om een duidelijk overzicht te houden van alle bestellingen die gedaan worden, wordt dit ook vaak bijgehouden in de backoffice. Van elke bestelling krijg je te zien wat ze besteld hebben, voor welke prijs iemand bij jou besteld heeft en via welke manier ze betaald hebben. Dit geeft je prima inzicht in het handelen van je klanten.

Backoffice klanten
Zoals je in het programma Google Analytics, erg veel statistieken bij kunt houden met betrekking tot wie je website bezoekt, zijn er ook backoffice programma’s die het gedrag van jouw geregistreerde klanten en niet-klanten bijhouden. Het programma kan jou inzicht geven in hoe vaak je klanten je webshop bezoeken, wanneer ze hun laatste bestellingen hebben gedaan en voor welk bedrag je al aan hen verkocht hebt. Heel waardevol om bijvoorbeeld je trouwe klanten te kunnen belonen.
