Meteen naar de inhoud

Dropshipping + verkoop via webshop marktplaatsen

Inhoud

Dropshipping
Verkopen op andere webshops – marktplaatsen

Inleiding

Even een waarschuwing vooraf. Soms lijkt het alsof een webshop dé manier is om geld te verdienen, met een minimum aan kosten. Zoals je gaandeweg deze module gaat inzien, heeft een webshop ook erg veel kosten. Bovendien: de gevestigde orde staat als een huis. Denk aan bol.com, wehkamp.nl en Coolblue.

Als jij een webshop gaat beginnen met in je assortiment voornamelijk producten die ook door deze gevestigde orde worden verkocht, kun je al nagenoeg niet concurreren op het gebied van prijs en leversnelheid. Het is dan ook belangrijk dat je een specialisme kiest. Ga op zoek naar producten die niet bij veel andere zaken te koop zijn en probeer af te wijken van deze gevestigde norm. Dat kan op basis van kennis, assortiment en / of service.

Een andere mogelijkheid om wellicht meer te kunnen verkopen, is via dropshipping en verkoop via andere webshops.

Dropshipping

Een variant op het runnen van een webshop is het dropshipping. Via jouw webshop verkoop je  producten van andere partijen, zonder ze zelf op voorraad te hebben. Ook lever je de producten niet zelf. Je ben een tussenpersoon die een webshop runt en producten van anderen verkoopt, zonder eigen voorraad. De daadwerkelijke afhandeling van de levering gebeurt door de partij waarvoor jij producten verkoopt.

Dropshipping gebeurt vaak bij producten van fabrikanten die zélf geen online verkoopkanaal hebben.  Denk aan een zelfstandig winkeltje met unieke designproducten, maar deze niet online verkopen. Je webshop is in de ogen van de bezoeker een volwaardige webshop en jij dient je webshop dus ook zelf te promoten.

Bestaande webshops als bol.com kunnen ook dropshipping gebruiken om hun voorraad, in de ogen van de klant, te verbreden en verdiepen. Zo kan bol.com kampeerartikelen gaan verkopen, die ze zelf niet op voorraad hebben.

Bron: Shopify

Verkopen via andere webshops – marktplaatsen

Grote webshops ontwikkelen zich steeds meer als verkoopplatform voor andere webshops. Partijen als Bol.com en Amazon bieden een marktplaats aan waar jij je met je webshop op aan kunt melden om goederen te verkopen. Als iemand dan op Bol.com een specifiek product verkoopt en jij kan dat leveren, krijg jij een order binnen via Bol.com.

Als je een webshop begint, weten vele potentiële klanten jou niet te vinden. Door jouw product aan te bieden op marktplaatsen als Bol.com en Amazon, kun je tóch orders gaan krijgen. Consumenten verwachten op Bol.com en Amazon “alles’ te kunnen vinden. Ze zoeken naar specifieke producten en dan kan jouw product ook in het resultaat opgenomen worden. Je kunt zelfs als gesponsord  resultaat in de zoekresultaten opgenomen worden: dat wil zeggen dat je tegen betaling, hoger in het zoekresultaat op de website tevoorschijn komt.

Het voordeel voor jou als “kleine” webshopeigenaar is dat je product beter vindbaar is en je gebruik kunt maken van de slagkracht en bekendheid van bol.com. Bol.com krijgt een bepaald % van het verkoopgedrag en / of contributiekosten die je moet betalen voor het actief zijn binnen hun omgeving. Daarnaast kan het zijn dat jij moet afwijken van je eigen leverings- en betaalvoorwaarden en de voorwaarden van bol.com moet inzetten.

Jumpwear verkoopt dit product via Bol.com

Op bol.com heb je grofweg twee mogelijkheden om via Bol.com marktplaats te verkopen:

1. Bol.com zet de bestelling naar jou door en jij handelt de order zelf af.
2. Bol.com neemt een deel van jouw producten op in zijn eigen voorraad. Bol.com levert dan met zijn eigen voorwaarden, het product naar de besteller.

Vanzelfsprekend is de te betalen commissie bij optie 2 een stuk hoger.

Hierboven zie je een voorbeeld van optie 1 en 2. Je ziet dat de levertijd verschilt. Ook de verkopende partij staat vermeld. Bij nummer 1 zie je een levertijd “uiterlijk 10 februari in huis”. Bij nummer 2 zie je staan dat ze volgens de Bol.com voorwaarden leveren: “voor 23.59u besteld, morgen in huis”

Grote concurrent Amazon werkt volgens min of meer hetzelfde principe als Bol.com. De keuze die je hebt is:

1. Zelf verkopen

Je gebruikt de Amazon marktplaats als verkooppunt voor jouw product. Klanten zoeken binnen Amazon naar een product en hopelijk open ze daarbij jouw product. Amazon zendt de bestelling naar jouw door en jij handelt zelf de order af. Omdat de koop op de webshop van Amazon gebeurt, ontvang Amazon daar een bedrag voor. Dit varieert tussen de 7 – 15% van de verkoopprijs.

2. Verkopen via Fulfillment by Amazon (FBA)

Jouw producten verstuur je naar Amazon en zij verwerken het product in het Amazon magazijn. Als er een order binnenkomt via Amazon voor jouw product, levert Amazon het product uit. Uiteraard zitten hier kosten aan verbonden en ontvang Amazon onder andere een percentage van de verkoop van jouw product. Het voordeel is dat jij als verkoper “niets” meer hoeft te regelen en dat jouw product valt onder de Amazon Prime regeling: die biedt de consument (tegen een maandelijks bedrag) onder andere het voordeel dat het product gratis en snel geleverd wordt.

Gesponsord resultaat van een wederverkoper op Amazon