Inhoud
Thema’s
Overige visuele elementen van je website
Thema’s voor je website
Het uiterlijk van je website is erg afhankelijk van de structuur die je voor je website kiest. In programma’s als WordPress, kun je kiezen uit erg veel verschillende thema’s: dit is eigenlijk het skelet van je website en hiermee bepaal je welke elementen (zoals zijbalken, visuele ruimte, uitklapbare menu’s) op je website wel of niet zichtbaar zijn.
Een aantal veel gebruikte thema’s die de basis van je vormgeving bepalen:

Portfolio
Portfolio-websites zijn vaak statische (vernieuwd niet automatisch) sites waarin veel visuele elementen zitten. Het wordt vaak gebruikt door personen / bedrijven die willen laten zien wat ze in huis hebben. Of het nu grafische vormgeving, kunst of het maken van een film is, portfolio-thema’s bieden de gebruiker veel visuele mogelijkheden om je inhoud echt naar voren te kunnen brengen. Vaak zonder zijbalken. Bekijk de website: http://www.adhemas.com/

Magazine
Een magazine-website combineert het beste van een portfolio website, maar is vaak dynamisch. Dat betekent dat er bijvoorbeeld een “feature” vlak is, waarbij de belangrijkste berichten afgewisseld getoond worden. Vaak is een magazine-thema in vlakken ingedeeld en biedt het veel visuele ruimte,
inclusief de mogelijkheid om per vlak tekst te noteren. Bekijk de website: http://www.theverge.com

Minimalistic:
Minimalistic-websites zijn vaak schone, duidelijke en redelijk lege websites. Er staat wel een hoop op, maar het wordt zeer compact gepresenteerd. Dit zijn sites zonder vele menu-opties, zijbalken en beweging. Bekijk de website: http://www.mixd.co.uk/

Blog:
Een blog-website is qua uiterlijk simpel van opzet en wordt gebruikt om de dagelijkse gang van zaken bij te houden . Er worden nieuwe berichten geplaatst die vaak onder elkaar gepresenteerd worden. Vaak is een blog voorzien van een zijbalk met daarin een overzicht van de laatste berichten en / of reacties op berichten.Bekijk de website: https://www.hiddenponds.nl/blog/
Overige visuele elementen van je website
Je website is een belangrijk communicatiemiddel voor je bedrijf en dient er dan ook goed uit te zien. Je houdt daarbij rekening met je huisstijl en met het gewenste imago dat je uitstraalt.
Een herkenbare en aantrekkelijke huisstijl kan bijdragen aan een positief imago. Dit is het beeld dat mensen hebben bij jouw bedrijf. Dit beeld moet natuurlijk aansluiten bij jouw gewenste uitstraling. Het imago wordt vaak in termen uitgedrukt. Denk aan termen als: fris, klassiek, trendy, sportief, stoer, jong, mannelijk en ga zo maar door. Kleuren hebben invloed op het beeld van de mensen over jouw merk. Hieronder enkele kleuren met het gevoel dat mensen erbij hebben:
Groen: Betrouwbaar, natuur, jeugd, hoop.
Rood: Passie, kracht, warmte, agressie.
Blauw: Welvaart, rust, vertrouwen, vrijheid, vriendschap.
Zwart: Macht, stijlvol, elegant, woede, klassiek, mysterie.
Wit: Vrede, zuiver, jeugd, positief.
Bruin: Comfort, geloofwaardig, stabiel, intiem.
Geel: Licht, vrolijkheid, humor, zomer, hoop
Als je kleuren gaat combineren, pas op dat het niet een te bonte bedoeling wordt. Twee tot drie kleurencombinaties zijn vaak meer dan genoeg. Onthoud: eenvoud en duidelijkheid zijn twee erg belangrijke termen. Denk maar aan de logo’s van Starbucks, Apple, Coca Cola en Facebook.
Overige (visuele) elementen van een website waar je invloed op kunt hebben zijn:
Typografie:
Welk lettertype gebruik je? Hoe groot is dat lettertype? Moet het lettertype in dezelfde stijl zijn als de gehele vormgeving van je website of moet het lettertype met name goed leesbaar en duidelijk zijn?
-Achtergrond:
Vaak kun je bij website-thema’s ook de kleur van de achtergrond instellen. Sommige thema’s geven je zelfs de optie om een eigen achtergrond te uploaden. Geavanceerder websites kunnen zelfs een video als achtergrond af laten spelen. Kijk maar eens naar deze site: http://www.lowlands.nl