Facebook Business Suite – Beheer je Facebook en Instagram bedrijvenpagina’s

Inhoud

  1. Overzicht van de startpagina
  2. Content plaatsen via Facebook business suite
  3. Reageren op chatberichten en reacties binnen Postvak In
  4. Berichten: inzage in je geplaatste en ingeplande berichten
  5. Adverteren via Facebook business suite
  6. Statistieken meten

Facebook business Suite biedt jou de mogelijkheid om zowel je Facebook bedrijvenpagina als het gekoppelde Instagram bedrijvenaccount te beheren. Als je een Facebook bedrijvenpagina hebt en een gekoppeld Instagram zakelijk account**, kun je Facebook business suite gebruiken om je Facebook en Instagram profielen te beheren, zoals het plaatsen van berichten en het bekijken van je prestaties. Erg handig, omdat je niet steeds hoeft te schakelen tussen diverse apps. Je kunt de volgende zaken vanuit Facebook Business suite uitvoeren:

  1. Standaard berichten plaatsen op Facebook en Instagram, vanachter je pc. (Let op: Stories, Instagram tv et cetera kan alleen via de mobiele app toegevoegd worden).
  2. Advertenties opstellen, zowel de snelle variant als de uitgebreide variant.
  3. Activiteit controleren (denk aan vind-ik-leuks en inkomende chatberichten)
  4. Toegang tot statistieken van zowel je Facebook en Instagram posts, als overkoepelende statistieken over je Facebook en Instagram profiel.

Werken met Facebook business suite

Vanuit Facebook business suite kun je vele belangrijke functies van Facebook en Instagram vanuit 1 plek beheren. Hieronder leg ik van een aantal functies uit hoe dat werkt. Ik zal ook regelmatig verwijzen naar andere handleidingen, waar ik specifieke zaken heb uitgelegd.

1. Overzicht van de startpagina

Op je startpagina, zie hieronder, krijg je inzicht in de laatste ontwikkelingen op het gebied van je Instagram en Facebook account.

Bericht maken:
hier kun je content ontwikkelen voor je Facebook en Instagram profielen.

Updates:
Hier zie je inkomende chat-verzoeken van mensen die met jou in contact willen komen.

Recente berichten:
Een overzicht van je laatst geplaatste content, inclusief cijfers over bereik betrokkenheid.

Statistieken:
Van de afgelopen 28 dagen vind je hier hoe jouw Facebook en Instagram profielen hebben gepresteerd, inclusief een vergelijking met de vorige 28 dagen.

2. Content plaatsen op Facebook en Instagram via Facebook business suite

Je kunt via Facebook business suite, content plaatsen op je Facebook en Instagram profiel. Desgewenst kun je een bericht / post uitwerken en tegelijk plaatsen op Facebook én Instagram. Let wel: foto-verhouding en het delen van links, is beperkt op Instagram. ZO kun je en link wél delen op je Facebook profiel, maar niet in je Instagram post.

Bij plaatsingen selecteer je waar je gemaakte content dient te verschijnen. bij nieuwsoverzicht op computers kun je zien oe je content eruit ziet op het middel dat je hebt gekozen bij “plaatsingen”. je kunt zien hoe de content eruit ziet op een pc en in het mobiele overzicht.

De knop Publiceren zorgt ervoor dat je de content direct plaatst. Als je op het pijltje naast “publiceren” klikt, kun je een bericht inplannen. Erg handig, daar je op bijvoorbeeld een maandag alle berichten klaar kunt zetten voor de hele week. Per bericht selecteer je een datum en tijd wanneer deze zichtbaar mag worden. Stel een dag en tijd in en vergeet niet nog te klikken op bericht inplannen.

Je komt daarna meteen in de optie berichten en ziet een overzicht van je gepubliceerde en ingepolande berichten

3. Reageren op chatberichten of reacties op geplaatste content via “Postvak in”

“Postvak – in” is een super handige tool om een goed overzicht te krijgen van alle chatberichten en reacties op je content. Daarnaast kun je via Postvak in , reageren op chatberichten, opmerkingen plaatsen bij je eigen content en mensen labellen. Dat wil zeggen dat je per ontvangen chatbericht aan kunt geven of het een belangrijk item is, een nieuwe klant, of eigen gemaakte labels. Erg handig om het overzicht te bewaren.

Kolom 1 – Chatberichten
In de eerste kolom kun je bekijken welke chatberichten je via Facebook en Instagram hebt ontvangen. Desgewenst kun je dit ook zien per tool.

Kolom 1 – Opmerkingen en meer
Hier kun je de laatste reacties zien op jouw geplaatste content. Als je een reactie aanklikt, kun je in het middenscherm je bericht zien en vanuit dit scherm reageren en liken. Zo houd je overzicht wat betreft het monitoren van je social media.

4 Berichten: inzage in je geplaatste en ingeplande berichten

Bij de optie berichten kun je een overzicht krijgen van je geplaatste en ingeplande berichten. Jouw social media team kan zien wat er geplaatst is en wat er ingepland is.

Per bericht zie je ook de prestaties. Deze zijn opgesplitst in de volgedne begrippen:

Bereik: het aantal mensen dat je bericht minimaal één keer heeft gezien

Betrokkenheid: Hoe vaak er betrokkenheid is getoond bij je bericht. Dit in de vorm van reacties, likes, delen en clicks.

Reacties / vind ik leuks: het aantal reacties op je bericht, waaronder het aanklikken van de emoticons.

Opmerkingen: het totaal aantal opmerkingen op je bericht

Deelacties: hoe vaak je bericht is gedeeld door iemand.

5. adverteren via Facebook business suite

Via Facebook business suite kun je (uiteraard!) ook advertenties opstellen die je kunt lanceren op facebook en Instagram. Je kunt voor de snelle optie gaan, of de uitgebreide optie. Hieronder staan beide opties uitgelegd, met verwijzingen naar de benodigde handleidingen.

A. Adverteren – snel

Klik je links in het menu op adverteren, dan zie je bovenstaand scherm. Klik op advertentie maken om in de snelle methode van Facebook en Instagram adverteren te komen. De snelle methode geeft je de optie om compacte advertenties te kunnen maken, met een zelf ingestelde doelgroep en budget. Als je wilt weten hoe dit werkt, verwijs ik je graag naar de handleiding adverteren op Facebook en Instagram – snelle methode.

B. Adverteren – uitgebreid

Om bij de uitgebreide variant van adverteren op facebook en Instagram te komen, kies je in Facebook business suite voor Meer tools –> advertentiebeheer (of je klikt hier 😉 )

In de uitgebreide methode van adverteren, heb je veel meer instellingen voor je advertentie en meer mogelijkheden om je eigen advertentie te designen. In de handleiding adverteren Facebook en Instagram – uitgebreide methode, leer je hoe je dit toe moet passen.

6. Statistieken meten

Via de optie statistieken krijg je vanzelfsprekend inzicht in hoe jouw Instagram en Facebook profiel presteert. Bij verschillende andere opties binnen Facebook business suite, kun je al prestaties per bericht zien. Binnen de optie statistieken zie je dit in één overzicht.

Je kunt hier van allerhande gegevens vinden. Een handleiding vind je hier.

** = koppelen Instagram aan je Facebook bedrijvenpagina

  1. Ga naar www.facebook.com en bezoek je bedrijvenpagina
  2. Kliks linksonder op instellingen.
  3. Scroll links in het menu naar Instagram.
  4. Klik in het venster op de blauwe button account koppelen en log in met je Instagram gegevens van het profiel dat je wilt koppelen.

5. Als de koppeling is geslaagd, zie je jet volgende: