Voor het gebruiken van Google Trends kun je de handleiding “Google Trends uitgelegd” raadplegen.
Een fantastische marketingtool van Google is Google Trends (www.google.com/trends ). Hier kun je zoektermen invoeren en zien waar en in welke mate de zoektermen al dan niet populair zijn. Alle zoekopdrachten die worden ingevoerd op Google, worden bijgehouden en opgeslagen. Met deze data is het dus mogelijk om precies te kunnen meten welke zoekwoorden wanneer en waar populair waren.

Voor bijvoorbeeld winkeliers is het interessant om te
meten welke merken al dan niet populair zijn. Bloggers / websitebeheerders
kunnen beter inschatten welke onderwerpen meer of minder worden gezocht op
Google, zodat ze hun inhoud hierop beter af kunnen stemmen. Je kunt letterlijk
alle zoekwoorden invullen, om zo te kunnen meten wanneer het woord meer of
minder populair was. Ook kun je meten of je sitebeschrijving overeen komt met
de zoekopdrachten die mensen, binnen jouw branche, invoeren.
Google Trends en SEO
Google Trends is een interessante tool voor SEO. Je kunt hier de populariteit van zoektermen opzoeken en vergelijken met elkaar. Hoe populairder een zoekterm, hoe meer er naar gezocht wordt. Zo kun je dus binnen jouw bedrijf / branche / onderwerp, op zoek gaan naar zoektermen die populair zijn. Als jouw inhoud aansluit bij deze woorden, is je inhoud meer relevant en kan je positie op de SERP (=Search Engine Results Page = pagina met zoekresultaten) toenemen.
Van de ingevulde zoektermen, kun je ook zien welke alternatieve zoekwoorden worden gebruikt en welke onderwerpen worden gezocht naast deze zoekterm. Hierdoor krijg je een goede kijk op wat al dan niet populair is binnen bepaalde onderwerpen.