Inhoud
- Hiërarchie adverteren LinkedIn
- Beheerders / adverteerders toevoegen aan een bedrijfspagina
- Externen toevoegen aan een advertentieaccount
- Startsituatie adverteren op LinkedIn
- Maken van een campagne
- LinkedIn Insight Tag toevoegen
1. Hiërarchie adverteren LinkedIn
Als je gaat adverteren op LinkedIn, dan dien je een beeld te hebben van de hiërarchie van een account ten opzichte van een advertentie. Dit maakt het wat makkelijker om je account / campagne / advertenties te beheren. Hieronder zie je hoe dit op LinkedIn in elkaar zit.

2. Beheerders / adverteerders toevoegen aan een bedrijfspagina
Als je een eigen bedrijfspagina hebt, kun je andere personen een rol toebedelen binnen jouw bedrijfspagina. Dit kan onder andere handig zijn als iemand anders campagnes gaat maken die uitgezet worden via jouw bedrijfspagina. Hieronder zie je hoe je andere personen een specifieke rol kunt geven.
Stap 1: Log in op het juiste account, klik op het icoontje van je bedrijfspagina en selecteer “toegang beheren”

Stap 2: Voeg iemand toe en geef deze persoon een rol
Rolverdeling:
-Accountmanager: “eigenaar” van de bedrijfspagina en daarmee ook alle rechten van de pagina.
-Campagnemanager: Campagnes en advertenties toevoegen en bewerken.
-Contentmanager: De gebruiker kan advertenties toevoegen en bewerken
-Waarnemer: De gebruiker kan campagnes en advertenties bekijken

Stap 3: Degene die toegevoegd is, zal even een advertentieaccount aan moeten maken
Ga rechtsboven naar het blokje “Werk” en kies “adverteren”. Hier vul je de benodigde gegevens in:

Nadat dit is ingevuld, kom je in de campagnemanager uit en zie je het advertentieaccount dat jou heeft toegevoegd als campagnemanager

Nadat je dit gedaan hebt, zie je op je persoonlijke pagina in de toekomst een extra button rechtsboven, zodat je meteen in de adverteeromgeving komt.

3 (optioneel): Externen toevoegen aan advertentieaccount
Sinds enige tijd kun je leden toevoegen aan je LinkedIn bedrijfspagina, die alleen rechten krijgen om sponsored content te maken. Zij hebben dus geen toegang tot de beheerdersrol van je pagina. Handig, als je bijvoorbeeld iemand anders wilt laten adverteren of als je toegang tot een M&C bureau wilt geven. Hoe je dat doet? Zie hieronder!
Stap 1: log in op je LinkedIn bedrijfspagina
Stap 2: ga rechtsboven naar “tools voor beheerders” en kies “beheerders beheren”

Stap 3: Klik op tabblad “Betaalde mediabeheerders” –> Voeg betaalde mediabeheerder toe


Stap 4: Voeg een lid toe die je een bepaalde rol wilt toewijzen en kies de juiste rol.
De rol “Persoon die gesponsorde content kan plaatsen” is de basisrol voor het kunnen ontwikkelen van gesponsorde content.

Nu zie je in het overzicht “betaalde beheerders” degene die je toegeveoged hebt.

Stap 5: Degene die toegevoegd is, zal even een advertentieaccount aan moeten maken
Ga rechtsboven naar het blokje “Werk” en kies “adverteren”. Hier vul je de benodigde gegevens in:

Nadat dit is ingevuld, kom je in de campagnemanager uit en kun je jouw campagne / advertentie gaan bouwen.

Nadat je dit gedaan hebt, zie je op je persoonlijke pagina in de toekomst een extra button rechtsboven:

4: Startsituatie adverteren op LinkedIn
Nu is het even de vraag of je als gebruiker “bij” het account van je opdrachtgever bent gezet, of dat je een nieuw account opzet die je linkt aan de bedrijfspagina van je opdrachtgever. Hoe dan ook, uiteraard moet je als persoon de juiste rechten hebben om überhaupt te kunnen adverteren. Het kan ook zijn dat jij als admin van je eigen pagina een campagne op wilt zetten.
Stap 1: Klik rechtsboven op “adverteren”
Stap 1a: (optioneel)Maak een advertentieaccount aan
Klik op “maken” –> “advertentieaccount”

Stap 2: Beheer de aangemaakte campagnegroep
Klik op de 3 puntjes naast de nieuw aangemaakte campagnegroep en kies “beheren”. Als je voor een opdrachtgever werkt, is het wellicht aan te raden te kiezen voor een nieuwe campagnegroep, om zo een duidelijke scheiding aan te houden. Als de opdrachtgever anders wenst, kan dat natuurlijk ook.
Je kunt hier de naam veranderen en een begin- en einddatum opgeven van je campagne.

5: Maken van een campagne
Je gaat hier via een stappenplan leren hoe je een campagne op LinkedIn kunt bouwen. Het maken van een campagne kan als je een campagnegroep hebt gemaakt en geselecteerd. Een campagne kan bestaan uit meerdere advertenties.
Stap 1: doelstelling bepalen

Hier kies je het doel dat je wilt bereiken met je campagne. Als je met je muis over een bepaald doel gaat, krijg je meer info over de doelstelling van je campagne.
Stap 2: Doelgroep instellen
Bij “doelgroepen” zie je de kracht van adverteren op social media. Je kunt hier veel keuzes maken. LinkedIn werkt in grote lijnen hetzelfde als Facebook / Instagram targeting. Op basis van vele kenmerken, kan jij je eigen doelgroep selecteren. Een aantal opties toegelicht:
–Zelf targeten:
Op het gebied van je eigen voorkeuren, kun je een bepaalde LinkedIn gebruikersgroep selecteren die met jouw campagne in aanraking gaan komen. Het zelf targeten staat hieronder uitgelegd (Stap 2a)
-LinkedIn doelgroepen:
Bovenin zie je de button “LinkedIn doelgroepen” Hier kun je “graven” in vooraf opgestelde doelgroepen op basis van een gemeenschappelijk onderwerp. Advies als je onervaren bent: kies voor “zelf targeten”, zie stap 2a.
Stap 2a: Zelf targeten
Door zelf te targeten, heb je verregaande invloed op de eigenschappen van de profielen die jouw campagne gaan zien.
1. locatie:
Als locatie relevant is, kun je hier je keuzes maken. Je kunt selecteren op land, maar ook op stad / gebied. In het voorbeeld hieronder heb ik “Tilburg” ingevoerd en krijg je de keuze tussen meer specifiek Tilburg, of min of meer regio Tilburg.

2. Kenmerken doelgroep:
Hier kun je zélf van allerhande kenmerken selecteren. Een greep:
A. Bedrijf:
instellen van bedrijfsgrootte, invoeren van bedrijfsnamen (je kunt dus zelfs op bedrijfsnaamniveau targeten!), bedrijfstakken (!) – targeten op basis van branche / sub-branche, personeelsgroei, volgers van jouw eigen bedrijfspagina.
B. Demografische gegevens:
Geslacht, leeftijd
C. Opleiding:
Targeten op basis van de school waarop profielen hebben gezeten, studierichtingen en titels / graden.
D. Ervaring:
Aantal jaren ervaring, functies en functietitels (!), senioriteitsniveau (denk aan stagiair, instapper, eigenaar), vaardigheden (!).
E. Interesses en gedrag:
Bv werkzoekenden, maar ook binnen groepen op LinkedIn
3. Vergelijkbare groepen
Doelgroepen die je selecteert kun je opslaan. Het kan zijn dat je al campagnes draait op een eerder geselecteerde doelgroep. Met deze optie kun je vergelijkbare doelgroepen maken die net wat smaller / breder ten opzichte van de doelgroep die je eerder geselecteerd hebt.
EN / OF: Doelgroep verkleinen of uitbreiden
Heel belangrijk! Als je per keuze ziet: “OF”, dan selecteer je profielen die voldoen aan één OF meerdere selecties die je hebt gemaakt. Als je eigenschappen toevoegt en je ziet staan “OF”, dan loopt het aantal profielen waarbij jouw campagne zichtbaar gaat worden, op! Immers, de profielen die je selecteert beschikken over 1 OF meerdere kenmerken die jij selecteert.
Als je selecteert voor “EN”, dan ga jij je doelgroep verder verfijnen. Dit betekent dat het aantal personen dat onder je doelgroep valt, kleiner wordt. Je voegt dan kenmerken toe aan de al eerder geselecteerde kenmerken. De afweging tussen “EN / OF” is ontzettend belangrijk bij de selectie van je doelgroep! Wat ik hieronder doe is eigenlijk niet logisch: hoezo wil je adverteren op iemand die óf Marketing bedrijft, of 1-7 jaar ervaring heeft? Je wil die 2 zaken combineren. Dat kan met “EN”.

Per kenmerk kun je instellen of dit een “OF” blijft of dat het een “EN (AND)” blijft. Dat kan door vanaf het 2e kenmerk naast het gekozen kenmerken op het potloodje te klikken en op “EN (AND) / OF” te klikken en dit dan te wijzigen. Qua interface is dit best onduidelijk, dus check goed of alle kenmerken juist staan.


Resumé: “Of” gebruik je als je verschillende kenmerken selecteert die niet afhankelijk zijn van elkaar (bv industrieën, branches). “EN / AND” gebruik je als je de doelgroep verder wilt verfijnen / verkleinen omdat er wél een afhankelijkheid tussen de kenmerken is.
4. Doelgroepen uitsluiten
Hier kun je bepaalde selecties maken, zodat je campagne NIET wordt getoond aan deze profielen. Erg handig bijvoorbeeld om je eigen volgers uit te sluiten, of profielen met bepaalde eigenschappen die niet relevant zijn.

Stap 3: Advertentieformat + plaatsing
Nu ga je een advertentieformat kiezen. Kijk hier welk format het beste aansluit bij je campagne.

Bij “Plaatsingen” kun je kiezen voor LinkedIn audience network. LinkedIn heeft een bepaald netwerk aan sites en app, waar je campagne ook verspreid kan worden. Voor meer zichtbaarheid een welkome aanvulling. Een aanname die ik nu doe is dat je dan minder grip hebt op wie jouw advertenties gaan zien.
Stap 4: Budget en schema, bieden
Stap 4A: Budget
Het instellen van het budget heeft verregaande consequenties voor het geschatte aantal weergaven / kliks / leads van je campagne. LinkedIn heeft een minimumbudget van €10,- per dag nodig. LinkedIn wordt gezien als een relatief dure tool om op te adverteren. Een gemiddelde klik op je advertentie kan al snel €6,50(!) kosten. Meer hierover in de vervolgstappen.
Je kunt kiezen voor een dagbudget / totaalbudget / combinatie van beiden.

Interessant bij een dagbudget is de volgende info:

Stap 4B: Schema
Bij de optie “schema” ga je invullen hoe lang je campagne gaat draaien. Je kunt kiezen voor “voortdurend uitvoeren”, waardoor je campagne vanaf een bepaalde datum continu door blijft lopen. Uiteraard kun je ook een begin- en einddatum invoeren. Onder je ingestelde data, zie je steeds wat je maximaal gaat besteden op basis van je eerdere instelling bij budget.

Stap 4C: Bieden
Je kunt hier een beetje sturen hoeveel “grip” je houdt op de bestedingen per gebeurtenis waarvoor je gaat betalen (je hebt eerder gekozen voor een doelstelling zoals meer bezoekers / conversie / zichtbaarheid). Je kunt hier onder andere kiezen voor een geautomatiseerde bieding wat betreft de kosten per gebeurtenis, of je kiest voor meer controle door te kiezen voor “kostenlimiet”. Daar kun je zelf een maximum bod uitbrengen wat je wilt betalen per gebeurtenis. je ziet ook een advies van linkedIn over dit bedrag. Hoe hoger je bod, hoe meer resultaat je zult krijgen. Helaas kun je hier ook zien dat LinkedIn een hoog prijskaartje heeft per gebeurtenis. Je krijgt er wél een heel specifieke doelgroep voor terug. Het is dus aan jou om goed af te wegen of dit je geld waard is.

Op basis van de keuzes die je maakt bij doelgroep, plaatsingen, budget, zie je een inschatting van het resultaat / effect van je campagne. Dat zie je rechts in beeld. Telkens als je iets aanpast, veranderen deze gegevens.

Stap 5: Ontwerpen van je advertentie
Als je nu rechtsonder op “volgende” klikt, krijg je de melding dat je doelstelling en advertentieformat niet meer gewijzigd kan worden. Klik op “opslaan”.
Je kunt nu kiezen voor het maken van een nieuwe advertentie of door bestaande content bladeren en deze content als advertentie weg te zetten.

Hier kun je een overzicht vinden van de verschillende advertentiemogelijkheden en de daarbij behorende specificaties (zoals grootte, dimensies, et cetera): Specificaties LinkedIn adverteren.
Stap 5a: ontwerpen van een nieuwe advertentie
Klik op “nieuwe advertentie maken”. Je komt nu in de bewerkmodus van de advertentie.

Toelichting aanwijzers:
1: Wat je hier invoert, is voor jezelf. Op deze manier kun je advertenties structureren en bijhouden.
2: De inleidende tekst geeft je een aantal karakters die je in kunt voeren. Let wel: rechts zie je hoe jouw advertentie eruit ziet. Daar zie je dat deze introtekst na een aantal karkaters wordt afgekapt. Daar dien je wel rekening mee te houden.
3: Bestemmings URL: Hier kun je de link naar de website vermelden waar de advertentie naar dient te linken. Als je klikt op “scrapen”, dan scant LinkedIn op een mogelijke afbeelding en tekst op de genoemde website die je automatisch kunt gebruiken in je advertentie. Check in het advertentievoorbeeld of dit geschikt is. Uiteraard is dit allemaal aan te passen
4: Hier kun je een eigen afbeelding uploaden of de huidige abeelding aanpassen.
5: Op deze plek kun je de kop van je advertentie aangeven (wellicht tekstueel het meest opvallende element van je advertentie). Oproep tot actie: hier kun je een button toevoegen aan je advertentie. Denk aan opties zoals meer informatie, downloaden, solliciteren, et cetera. Denk aan de URL waar je naar verwijst en kies de juiste knop.
6: Advertentievoorbeeld: hier zie je hoe je advertentie eruit gaat zien op verschillende devices.
Stap 5b: Advertentie toevoegen aan je campagne
Als je klaar bent, kun je de advertentie toevoegen aan je campagne. Vergeet niet deze optie aan te vinken. Op deze manier kun je dus nieuwe / andere advertenties toevoegen aan één campagne. A/B testen is hierdoor ook mogelijk.
Je bent klaar om een campagne te draaien!
6: LinkedIn Insight Tag
Een iets technischer verhaal, maar als je écht aan de slag wilt met LinkedIn adverteren, kun je een LinkedIn Insight Tag installeren . De LinkedIn Insight Tag is een bepaald stukje code die wordt geplaatst in de bron van jouw website. Met deze code kan LinkedIn veel beter tracken (volgen) wat mensen allemaal bekijken en doen op jouw site. Als ze daarna LinkedIn bezoeken, kun je specifieke advertenties laten zien op basis van wat men op de site heeft gedaan. Deze tag zorgt er dan voor dat je jouw campagnes veel beter aan kunt laten sluiten bij de Marketingfunnel. Retargeting is nu een optie. De basis van deze tag is dat iedereen die met een LinkedIn account jouw website bezoekt, die kun jij op LinkedIn weer targeten.

Campagnes die je dan op kunt zetten, zijn bijvoorbeeld:
-Iedereen die 65% van jouw video heeft gezien, krijgt een ad te zien met daarin een uitnodiging tot het downloaden van een e-book over datzelfde onderwerp.
-Mensen die jouw beginpagina hebben gezien en meteen zijn weggegaan, worden op LinkedIn extra geconfronteerd met een advertentie over jouw bedrijf.
Waar standaard adverteren op LinkedIn (zonder deze tag) vaak gebaseerd is op de “awareness” (prospect) fase in de funnel, kun je via de mogelijkheden van de Insight Tag, acties opzetten die veel dieper in deze funnel duiken.
Instellen Insight Tag
Ga naar je advertentieaccount en klik het account aan waar je de tag voor in wilt stellen. Klik op “Assets”–> Conversies volgen

Rechtsboven zie je “Insight tag beheren” Klik hierop en kies “Insight Tag weergeven”

Je krijgt nu 3 opties en nu is het afhankelijk van wat je mogelijkheden zijn, wat je moet doen. Welke optie je ook kiest: jij of iemand anders dient in de admin omgeving van je website te kunnen, om deze koppeling te maken. Volg de instructies na de keuze die je maakt in het screenshot hieronder:
