Handleiding B: Een Adwords campagne maken via een zoekwoordenplan

Je kan op verschillende manieren een Adwords campagne aanmaken.

Handleiding A – Een Google advertentiecampagne maken via “nieuwe campagne”

Handleiding B – Een Adwords campagne maken via een zoekwoordenplan (deze handleiding)

Het verschil tussen versie A en B zit hem in de ingang tot een advertentiecampagne. Bij versie A start je helemaal aan het begin in het proces van adverteren en kun je, los van een adwordscampagne, ook kiezen voor andere campagnevormen (bv: adverteren via display ads en YouTube). Met handleiding B duik je wat dieper in de tools van Google en het selecteren van juiste zoekwoorden voor je campagne (je ziet onder andere de geschatte resultaten van een zoekwoord en je hebt iets meer controle over de kosten van een zoekwoord).

Stap 1: Maak een Adwords account aan

Ga naar adwords.google.com en maak een account aan.

Als je gaat adverteren op Google, dien je een beeld te hebben van de hiërarchie van een account ten opzichte van een advertentie. Dit maakt het wat makkelijker om je account / campagne / advertenties te beheren. Hieronder staat deze hiërarchie weergegeven.

Stap 2: Zoekwoorden selecteren via de Adwords zoekwoordplanner

Gebruik de volgende stappen om te begrijpen hoe je de zoekwoordplanner van Google kunt inzetten voor je adwordscampagne

1. Ga naar http://adwords.google.com en klik op het gereedschap icoontje (tools en instellingen, rechtsboven) –> zoekwoordplanner. Kies daarna voor Nieuwe zoekwoorden ontdekken

2. Geef hier aan voor welk onderwerp je een adwordcampagne wil maken en klik op “resultaten ophalen

3. Nu krijg je te zien welke zoekwoorden worden gebruikt bij je onderwerp.

-Zoekwoord:                  
Zoekwoorden die te maken hebben met je ingevulde onderwerp

-Gem. maandelijkse zoekopdrachten:    
Dit is een hele grove schatting dat aangeeft hoe vaak er per maand naar het woord wordt gezocht. Als dat echt heel laag is, kun jij je afvragen of dit een geschikte Adword is. Dat ligt aan jouw onderwerp. Als je iets heel specifieks verkoopt, is dit zoekvolume ook laag.

-Concurrentie:               
Hier staat aangegeven of er (relatief)  veel andere bedrijven op dit zoekwoord gevonden willen worden. Let wel: als je zoekvolume erg laag is en er zijn bijvoorbeeld twee andere bedrijven die ook op dit zoekwoord gevonden willen worden, dan is de concurrentie automatisch hoog (zie hierboven bijvoorbeeld bij het woord “grote pizza”. Bij het zoekwoord “eten bestellen” zijn er veel meer maandelijkse zoekopdrachten en naar verhouding kunnen dus ook meer bedrijven met dit woord adverteren.

-Bod (laag / hoog bereik):
Dit geeft de spreiding aan van de maximale kosten per klik (CPC = Cost per Click) met betrekking tot het doel wat je stelt. Als je een hoog bereik wilt hebben, moet je meer bieden om zo ook vaker zichtbaar te worden.

Stap 3: Zoekwoorden toevoegen aan je plan

Als je bepaalde zoekwoorden wilt gebruiken in de lijst, dan selecteer je ze en klik je in de blauwe balk (die zichtbaar wordt na het selecteren van bepaalde zoekopdrachten)op “ Zoekwoorden toevoegen

Aan de groene button rechts zie je welke woorden zijn toegevoegd aan je plan.

Je hebt nu een aantal zoekwoorden toegevoegd aan je plan en dient hier een aantal zaken over in te stellen, zoals je budget en eventueel het maximale CPC bod dat je wilt betalen.

Klik links in het menu op “Prognose”.

Google doet nu een voorstel voor je campagne, maar daar heb je zelf invloed op. Ze selecteren namelijk dat je automatisch een maand lang een campagne wilt voeren. Dit is aan te passen, dat leer je in de volgende stap.

Hierboven staat het volgende voorstel uitgeschreven: Met een budget van €890,- kun je maximaal 900 klikken op je advertentie krijgen, tegen een tarief van maximaal €0,99,- per klik (Cost per Click)

CTR = Click Through rate = doorklikratio. Dat betekent de verhouding tussen het aantal kliks op je advertentie, gedeeld door het aantal vertoningen.

Google laat nu de resultaten en kosten zien voor een maand lang adverteren. Dit kun je zelf aanpassen door rechtsboven op de datum te klikken.

Je kunt nu zelf de start- en einddag selecteren voor je campagne. Je ziet ook dat de voorgestelde gegevens veranderen.

Als je nu op het omgekeerde driehoekje klikt, krijg je een grafiek te zien. In deze grafiek kun je zelf gaan schuiven met je dagbudget. Vanzelfsprekend veranderen je resultaten, naarmate je jouw dagbudget verschuift.

Je kunt zelfs zo ver gaan, dat je een maximum CPC tarief instelt voor je adwords campagne. Dat doe je als volgt:

Klik onder de grafiek op “bewerken” –> kies voor “handmatige CPC”

Je grafiek verandert naar een iets andere weergave, waarin je zélf kunt schuiven met het maximale CPC tarief dat je wilt betalen. Als je maximaal / efficiënt wilt profiteren van je budgt, kies dan het punt waarop de grafiek verzadigt (niet meer toeneemt). Je kunt wel meer bieden, maar dit levert je geen of heel weinig extra kliks op.

Het maximum CPC bod is het bedrag dat je maximaal per klik gaat betalen aan Google. Vaak pakt het werkelijke bedrag lager uit (zie gem. CPC tarief), je geeft eigenlijk een uiterste grens aan, aan Google.

Als je op de door jou gewenste plek klikt, krijg je onder de grafiek de geschatte gegevens te zien.  Hier kun je aflezen wat je budget zou moeten zijn om optimaal gebruik te maken van het totaal aantal klikken gedurende de campagne. Hoe hoger je CPC bod, hoe hoger het aantal vertoningen zal zijn, aangezien je advertentiepositie stijgt.

Door de keuzes die je maakt, zie je ook een prognose / schatting van de te behalen resultaten. Deze zie je hieronder:

Stap 5: Je campagne maken

Nu je alles hebt ingesteld zoals je wilt, dan ga je jouw advertentie opstellen. Klik rechtsboven op campagne maken.

Kies voor advertenties maken

Stap 5A – URL + koppen voor je advertentie

Vul je uiteindelijke URL in waar je advertentie naar gaat linken. Eventueel kun je de URL wat meer specifiek maken, door in de URL te verwijzen naar je campagne.

Koppen:

Bij “koppen” kun je samenvattende woorden zetten voor je advertentie. Ze worden als lossen koppen gezien en Google zal in de advertentie, at random deze koppen aan elkaar verbinden. Je kunt er voor kiezen om de geselecteerde adwords, hier te gebruiken. Je ziet ook steeds rechts hoe je advertentie eruit komt te zien (op verschillende devices).

Beschrijvingen:

Voeg een aantal actieve beschrijvingen toe waarin je duidelijk toelicht wat je kunt bieden in je advertentie en activeer de ontvanger tot interactie.

Uiteindelijk heb je een soort advertentie-carrousel die gaat draaien tijdens jouw campagne.

Stap 5B – Resultaat

Check rechts ook steeds het geschatte eindresultaat van je advertentie. Elke keuze die je maakt, heeft impact op dit geschatte resultaat.

Stap 5C – extensies voor je advertentie

Door het toevoegen van bepaalde extensies + highlights aan je advertentie, vergroot je de letterlijke grootte van je advertentie (deze valt meer op) en kan het zijn dat het je net wat meer kliks oplevert, voor hetzelfde geld.

Sitelink extensies

Minimaal twee stuks Desktop, één bij mobiele ads

Je kunt, binnen je standaardadvertenties, sub-links plaatsen die naar andere onderdelen van je website leiden. Visueel word je advertentie ook groter. Denk bijvoorbeeld aan sitelinks naar openingstijden, speciale aanbiedingen, extra info… dit allemaal binnen jouw basisadvertentie. De sitelink extensies dien je te koppelen aan de juiste URL, oftewel: in onderstaand voorbeeldje zou de sitelink extensie “openingstijden” linken naar url www.example.com/openingstijden

Voorbeeld van Sitelink extensies
Toevoegen van sitelink extensies

Highlight extensies

Dit lijkt erg op het toevoegen van tags / labels aan je advertentie. Het zijn woorden die extra benadrukt kunnen worden in je advertentie.

Voorbeeld highlight extensies
Toevoegen van highlight extensies

Stap 6: Een laatste controle

Check even goed de laatste zaken wat betreft je advertentiecampagne. Denk aan grammatica, spelling, extensies, et cetera. Je kunt je campagne controleren.