Handleiding: Een Adwords campagne maken

Stap 1: Maak een Adwords account aan

Ga naar adwords.google.com en maak een account aan.

Stap 2: Zoekwoorden selecteren via de Adwords zoekwoordplanner

Gebruik de volgende stappen om te begrijpen hoe je de zoekwoordplanner van Google kunt inzetten voor je adwordscampagne

1. Ga naar http://adwords.google.com en klik op het gereedschap icoontje (tools) –> planning –> zoekwoordplanner. Kies daarna voor Nieuwe zoekwoorden ontdekken

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-6-1024x294.png

2. Geef hier aan voor welk onderwerp je een adwordcampagne wil maken en klik op “resultaten ophalen

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-7.png

3. Nu krijg je te zien welke zoekwoorden worden gebruikt bij je onderwerp.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-8-1024x538.png

-Zoekwoord:                  
Zoekwoorden die te maken hebben met je ingevulde onderwerp

-Gem. maandelijkse zoekopdrachten:    
Dit is een hele grove schatting dat aangeeft hoe vaak er per maand naar het woord wordt gezocht. Als dat echt heel laag is, kun jij je afvragen of dit een geschikte Adword is. Dat ligt aan jouw onderwerp. Als je iets heel specifieks verkoopt, is dit zoekvolume ook laag.

-Concurrentie:               
Hier staat aangegeven of er (relatief)  veel andere bedrijven op dit zoekwoord gevonden willen worden. Let wel: als je zoekvolume erg laag is en er zijn bijvoorbeeld twee andere bedrijven die ook op dit zoekwoord gevonden willen worden, dan is de concurrentie automatisch hoog (zie hierboven bijvoorbeeld bij het woord “grote pizza”. Bij het zoekwoord “eten bestellen” zijn er veel meer maandelijkse zoekopdrachten en naar verhouding kunnen dus ook meer bedrijven met dit woord adverteren.

-Bod (laag / hoog bereik):
Dit geeft de spreiding aan van de maximale kosten per klik (CPC = Cost per Click) met betrekking tot het doel wat je stelt. Als je een hoog bereik wilt hebben, moet je meer bieden om zo ook vaker zichtbaar te worden.

Als je nu een Adword campagne op wilt starten, kun je de handleiding met betrekking tot “Een Adwords campagne maken” raadplegen.

Stap 3: Zoekwoorden toevoegen aan je plan

Als je bepaalde zoekwoorden wilt gebruiken in de lijst, dan selecteer je ze en klik je in de blauwe balk (die zichtbaar wordt na het selecteren van bepaalde zoekopdrachten)op “ Zoekwoorden toevoegen

Aan de groen button rechts zie je welke woorden zijn toegevoegd aan je plan.

Stap 4: Je planoverzicht bekijken

Je hebt nu een aantal zoekwoorden toegevoegd aan je plan en dient hier een aantal zaken over in te stellen, zoals het maximale CPC bod dat je wilt betalen.

Klik links in het menu op “Planoverzicht”.

Google doet nu een voorstel voor je campagne, maar daar heb je zelf invloed op. Ze selecteren namelijk dat je automatisch een maand lang een campagne wilt voeren. Dit is aan te passen, dat leer je in de volgende stap.

Hierboven staat het volgende voorstel uitgeschreven: Met een budget van €3200 kun je maximaal 6700 klikken op je advertentie krijgen, tegen een tarief van maximaal €1,- per klik (Cost per Click)

Stap 4.1: De datum van je campagne wijzigen

Google laat nu de resultaten en kosten zien voor een maand lang adverteren. Dit kun je zelf aanpassen door rechtsboven op de datum te klikken.

Je kunt nu zelf de start- en einddag selecteren voor je campagne. Je ziet ook dat de voorgestelde gegevens veranderen.

Stap 4.2 Maximum CPC bod aanpassen

Het maximum CPC bod is het bedrag dat je maximaal per klik gaat betalen aan Google. Vaak pakt het werkelijke bedrag lager uit, je geeft eigenlijk een uiterste grens aan, aan Google.

Uiteraard kun je gebruik maken van het voorgestelde bod van Google, maar je kunt dit zelf aanpassen.

Klik nu op het omgedraaide driehoekje (zie rood kader hieronder) en er ontvouwt zich een grafiek met daarin de mogelijkheid om het maximum CPC tarief bij te stellen.

Op de verticale as (Y-as) zie je het geschatte aantal klikken op je advertentie gedurende jouw ingestelde tijdsperiode. Op de horizontale as (X-as) zie je het CPC tarief: de kosten per klik. Hoe hoger je biedt, des te meer kliks er zullen ontstaan op je advertentie. Dit komt omdat je advertentie, bij een hoger bod, vaker zichtbaar is en in positie stijgt.

Je kunt zien dat de grafiek eerst flink stijgt en daarna afvlakt (horizontaler wordt). Op deze lijn kun je  je een bod plaatsen voor de verhouding tussen het aantal klikken per dag en het CPC tarief. Dit doe je door op de voor jou juiste plek op de grafiek te klikken.

-Klikken:                          
Gemiddeld aantal klikken op je advertentie gedurende de tijdsperiode.

-Vertoningen:                
Gemiddelde geschatte vertoningen (hoeveel personen zien jouw advertentie, met dit bod?).

-Kosten:                          
Het benodigde budget dat je nodig hebt, gedurende de campagneperiode.

-CTR:                                
Click Through Rate = doorklikratio, oftewel: hoeveel procent van de personen die je advertentie zien, klikken er daadwerkelijk op? (dit is een schatting)

-Gem. CPC:                     
Dit is het geschatte tarief dat je werkelijk per klik zult betalen aan Google.

Als je op de door jou gewenste plek klikt, krijg je onder de grafiek de geschatte gegevens te zien.  Hier kun je aflezen wat je budget zou moeten zijn om optimaal gebruik te maken van het totaal aantal klikken gedurende de campagne. Hoe hoger je CPC bod, hoe hoger het aantal vertoningen zal zijn, aangezien je advertentiepositie stijgt.

Door de keuzes die je maakt, zie je ook een prognose / schatting van de te behalen resultaten. Deze zie je hieronder: