Handleiding A – Opstellen van een adwordcampagne via de campagnebouwer

Je kan op verschillende manieren een Adwords campagne aanmaken.

Handleiding B – Een Adwords campagne maken via een zoekwoordenplan

Het verschil tussen versie A en B zit hem in de ingang tot een advertentiecampagne. Bij versie A start je helemaal aan het begin in het proces van adverteren en kun je, los van een adwordscampagne, ook kiezen voor andere campagnevormen (bv: adverteren via display ads en YouTube). Met handleiding B duik je wat dieper in de tools van Google en het selecteren van juiste zoekwoorden voor je campagne (je ziet onder andere de geschatte resultaten van een zoekwoord en je hebt iets meer controle over de kosten van een zoekwoord).

Ga naar adwords.google.com en maak een account aan.

Als je gaat adverteren op Google, dien je een beeld te hebben van de hiërarchie van een account ten opzichte van een advertentie. Dit maakt het wat makkelijker om je account / campagne / advertenties te beheren. Hieronder staat deze hiërarchie weergegeven.

Klik op de blauwe button “nieuwe campagne”

Je gaat nu een doelstelling kiezen voor je campagne.

Je hebt verschillende keuzes. Op basis van je gekozen doelstelling, kies je eigenlijk ook binnen welke omgevingen van Google (denk aan Adwords, Google display advertising) je kunt adverteren. Deze handleiding richt zich op Google Adwords.

De doelstellingen “Sales / leads / Websiteverkeer” zijn doelstellingen die je kunt selecteren voor je adwords campagne

De doelstelling “Merkbekendheid en bereik” is geschikt voor display advertising.

De optie “Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel” geeft je maximale vrijheid.

In deze handleiding kies ik voor “websiteverkeer”

Als je een SEA campagne wilt starten, kies je hier voor “Zoeken”.

Let op! Als je (ook) advertenties wilt maken voor display advertising of andere typen, raad ik je aan om een aparte campagne te maken. Elke advertentievorm zou ik in een andere campagne zetten, om zo duidelijk het onderscheid aan te houden.

Vul de URL (link) in van de website waar je jouw advertentie naartoe wilt leiden.

Geef je campagne een naam

Je gaat nu een budget instellen en bepalen waar je voor gaat betalen. Bij “bieden” staat je campagne automatisch op “klikken maximaliseren”. Desgewenst kun je hier een andere selectie maken, maar dat is meer geschikt voor geavanceerde gebruikers. Je kunt zelfs een limiet instellen wat je per CPC (Cost per Click) wilt betalen. Maar goed, je dient dan wel een realistisch inzicht te hebben in de kosten per klik van de adwords die je in wilt stellen. Voorlopig is het voldoende om deze optie op “klikken” te laten staan. Je dagbudget wordt pas aangeboord door Google, als iemand daadwerkelijk klikt op je advertentie.

Je gaat nu je campagne verder verfijnen. Je gaat keuzes maken binnen onderwerpen als netwerk, locaties, taal en doelgroepen. Deze onderwerpen lopen we één voor één even door.

Als je een SEA campagne wilt starten, ga je adverteren binnen de gesponsorde zoekresultaten van Google. Je kunt er optioneel voor kiezen om ook in het zoeknetwerk te verschijnen. Dit zijn Google zoeksites, anders dan standaard Google.com. Om grip te houden op waar je advertentie wel / niet verschijnt, zou je dit in eerste instant kunnen negeren. Eventueel kun je er ook voor kiezen om in het display netwerk van Google te verschijnen. Dit zijn sites / apps / tools die binnen het Google netwerk vallen en ook dus gebruikt kunnen worden voor je advertentie. In eerste instantie zou ik je aanraden dit niet aan te vinken, omdat je minder grip hebt op de plaatsing van je advertenties. Bovendien maakt het je campagne wat warrig. Wil je adverteren in het Display Netwerk? Maak dan gewoon een aparte campagne aan, zodat je een goede scheiding aan houdt.

Desgewenst kun je hier selecteren binnen welk geografisch gebied je gaat adverteren. Je kunt hier locatie(s) opgeven waarbinnen je advertentie dient te verschijnen. Via “geef een andere locatie op” kun je redelijk sepcifiek een locatie kiezen waarbinnen je wilt adverteren. Je kunt ook locaties uitsluiten.

Bij “locatie-opties –> targeten” kun je ook nog een keuze maken wat betreft het gedrag binnen die locatie, zoals bijvoorbeeld dat de advertentie ook zichtbaar wordt bij mensen die regelmatig op die locatie zijn.

Desgewenst kun je hier ook selecties maken op het gebied van de doelgroep en de gesproken taal.

Wellicht is het handig om een einddatum in te stellen voor je campagne en soms kan het van belang zijn om op heel specifieke tijden je advertentie zichtbaar te maken. Dat kan bij “meer instellingen”.

Selecteer hier de opties die je wilt bewerken (klik op het potloodje) en stel in zoals jij denk dat dit het beste is voor jouw campagne. Een voorbeeld zie je hieronder.

Ook binnen Google Ads kun je (beperkt) selecties van eigenschappen maken waar je doelgroep aan dient te voldoen. Besef goed of je dit wilt: als mensen een bepaalde zoekopdracht invullen, hebben ze al interesse in zoekresultaten die hier aan voldoen. Je kunt hier zélf zoeken naar bepaalde interessegebieden en / of je kunt selecties maken via browsen.

Mocht jij je willen wagen aan doelgroepselecties, is de volgende keuze erg belangrijk:

Als je echt kiest voor targeting, dan wordt je campagne met de later in te stellen zoekwoorden, alleen getoond aan personen die voldoen aan deze selectie. Bij observatie wordt je campagne getoond aan “iedereen” die zoekt naar de later in te stellen zoekwoorden, maar wordt er wel extra data getoond (zoals Google hier stelt, ik heb daar zelf geen ervaring mee) zodat je kunt zien hoe je advertenties presteren bij personen die voldoen aan de ingestelde criteria bij “doelgroepen”.

Stap 5: Zoekwoorden opgeven

Nu is het tijd om zoekwoorden te koppelen aan je campagne en om een zichtbare advertentie te maken. Je kunt, binnen deze omgeving, op twee manieren zoekwoorden opgeven. Via krijg zoekwoordsuggesties, kun je een weblink opgeven. Google scant dan de inhoud van de site op mogelijke zoekwoorden die je kunt gebruiken voor je campagne.

Via Geef zoekwoorden op kun je zélf zoekwoorden of woordgroepen opgeven die gebruikt gaan worden binnen jouw campagne. Welke zoekwoorden zijn geschikt? Om daar meer richting in te krijgen, kun je hier klikken.

Stap 6A – URL + koppen voor je advertentie

Vul je uiteindelijke URL in waar je advertentie naar gaat linken. Eventueel kun je de URL wat meer specifiek maken, door in de URL te verwijzen naar je campagne.

Koppen:

Bij “koppen” kun je samenvattende woorden zetten voor je advertentie. Ze worden als lossen koppen gezien en Google zal in de advertentie, at random deze koppen aan elkaar verbinden. Je kunt er voor kiezen om de geselecteerde adwords, hier te gebruiken. Je ziet ook steeds rechts hoe je advertentie eruit komt te zien (op verschillende devices).

Beschrijvingen:

Voeg een aantal actieve beschrijvingen toe waarin je duidelijk toelicht wat je kunt bieden in je advertentie en activeer de ontvanger tot interactie.

Uiteindelijk heb je een soort advertentie-carrousel die gaat draaien tijdens jouw campagne.

Stap 6B – Resultaat

Check rechts ook steeds het geschatte eindresultaat van je advertentie. Elke keuze die je maakt, heeft impact op dit geschatte resultaat.

Stap 6C – Extensies voor je advertentie

Door het toevoegen van bepaalde extensies + highlights aan je advertentie, vergroot je de letterlijke grootte van je advertentie (deze valt meer op) en kan het zijn dat het je net wat meer kliks oplevert, voor hetzelfde geld.

Sitelink extensies

Minimaal twee stuks Desktop, één bij mobiele ads

Je kunt, binnen je standaardadvertenties, sub-links plaatsen die naar andere onderdelen van je website leiden. Visueel word je advertentie ook groter. Denk bijvoorbeeld aan sitelinks naar openingstijden, speciale aanbiedingen, extra info… dit allemaal binnen jouw basisadvertentie. De sitelink extensies dien je te koppelen aan de juiste URL, oftewel: in onderstaand voorbeeldje zou de sitelink extensie “openingstijden” linken naar url www.example.com/openingstijden

Voorbeeld van Sitelink extensies
Toevoegen van sitelink extensies

Highlight extensies

Dit lijkt erg op het toevoegen van tags / labels aan je advertentie. Het zijn woorden die extra benadrukt kunnen worden in je advertentie.

Voorbeeld highlight extensies
Toevoegen van highlight extensies

Check even goed de laatste zaken wat betreft je advertentiecampagne. Denk aan grammatica, spelling, extensies, et cetera. Je kunt je campagne controleren.