Facebook

Inhoud

Het nut van Facebook voor bedrijven
Facebookgebruik door bedrijven
Doelen stellen en communiceren via Facebook
Facebook algoritme
Tips voor meer bereik en betrokkenheid op Facebook
Gebruiken van Facebook Business Suite voor Facebook en Instagram
Adverteren op Facebook + Instagram
Handleiding adverteren op Facebook + Instagram – bericht promoten
Handleiding adverteren op Facebook + Instagram – uitgebreide mogelijkheden

Facebook is het grootste en meest actieve Social Network op dit moment.  In Nederland zijn meer dan 10 miljoen Facebook profielen. Een enorm publiek dat meerdere keren per dag checkt wat hun omgeving te vertellen en te delen heeft. Als bedrijf kun jij een bepaalde groep binnen deze 10 miljoen profielen bereiken die misschien wel bereid zijn om jouw informatie te delen met hun netwerk.

De Facebook app

Als je een bedrijf hebt en je wilt actief zijn op Facebook, maak je een bedrijvenpagina aan. Er is een groot verschil tussen een privéprofiel en een bedrijvenpagina. Bij een privéprofiel verbind jij je aan iemand anders en kun je elkaars berichten zien. Bij een bedrijvenpagina verbindt een privéprofiel zich aan jouw pagina. Hij of zij vraagt daarmee om jouw informatie en ziet jouw berichten in zijn tijdlijn, maar de berichten van deze persoon zijn voor jou als beheerder niet te zien. Zo ontstaat er toch een zekere afstand. De kracht van een bedrijvenpagina is zoals eerder vermeld, de omgedraaide communicatie: personen vragen nu om jouw informatie op het moment dat ze op “like” klikken.

Facebook is op het moment van schrijven al enkele jaren het meest gebruikte social medium wereldwijd, zo ook in Nederland.

Het nut van Facebook voor een bedrijf

Waar de kracht van Twitter zit in het korte en snelle contact met andere personen, biedt Facebook juist meer verregaande mogelijkheden om een goede relatie met je fans op te bouwen.  Communiceren op je Facebook bedrijvenpagina biedt in principe geen beperkingen in lengte of mogelijkheden. Een aantal voordelen van Facebook op een rij:

1.          Mogelijkheden:           

Communiceren via je bedrijvenpagina geeft je vele mogelijkheden. Het       plaatsen van berichten, afbeeldingen, video’s, applicaties, events, et cetera zorgen ervoor dat je veel mogelijkheden hebt om je doelgroep bij je bedrijvenpagina te betrekken en te houden.

2.          Grootste Social Medium:

Facebook is het grootste social medium van nu. Dat betekent dat Facebook de meeste gebruikers heeft en dat Facebook erg vaak bekeken wordt. Het gebruiken van Facebook hoort tegenwoordig bij vele consumenten tot een “standaard meerdere keren op een dag” – ritme.

3.          Bindend:                         

Voor gebruikers is het erg makkelijk om jouw bedrijvenpagina te liken, zodat ze op de hoogte blijven van je content en activiteit.

4.          Gescheiden omgeving: 

Een bedrijvenpagina staat los van je persoonlijk profiel. Zo kun je meerdere bedrijvenpagina’s beheren op 1 account.

5.          Nodigt uit tot betrokkenheid:

Facebook biedt een aantal opties die ervoor zorgen dat je fans zeer makkelijk betrokkenheid kunnen tonen door een like, share of comment (reactie).

6.          Statistieken en tools:    

Facebook biedt zeer diepgaande statistieken met betrekking tot deactiviteit op jouw bedrijvenpagina. Door deze gegevens krijg je beter inzicht in de interesses en activiteit van jouw fans, zodat je nog beter aan kunt sluiten op hun samenstelling en behoeften.

De kern van Facebook is tweeledig: Verbinding en Betrokkenheid creëren.  Personen verbinden zich aan je bedrijvenpagina als jij iets biedt wat zij relevant / interessant  vinden. Je doelgroep moet de noodzaak voelen om op de hoogte te blijven van jouw content. Op het moment dat er verbinding is met personen, wil je dat ze betrokkenheid tonen: actief zijn met en op jouw bedrijvenpagina.

Facebook heeft ook een aantal nadelen, die afgeleid kunnen worden vanuit enkele voordelen.

1.          Grootste Social Medium:

Je statusupdates en activiteiten worden lang niet door al jouw fans gezien omdat niet al jouw updates in het nieuwsoverzicht van deze personen verschijnen. Omdat er zo enorm veel activiteit is op Facebook, wordt er per persoon een selectie gemaakt van updates die in het nieuwsoverzicht verschijnen. Dit gebeurt via een algoritme, bijna alle social media hebben zo’n algoritme. Daar leer je later meer over.

2.          Agressiever in promotie: 

Facebook biedt erg veel mogelijkheden om reclame te maken. Er zitten fantastische opties bij. Zoals gezegd bij het eerste nadeel, bereik je lang niet al jouw fans als je een statusupdate plaatst. Tegen een bepaald bedrag kun je een bericht “promoten” onder huidige fans, zodat meer fans die al verbonden zijn met jouw profiel, deze update zien. Er is een groot grijs gebied bij de acceptatie van de reclamevormen, zowel door consumenten als paginabeheerders.

Facebookgebruik door bedrijven

Hoe wordt Facebook gebruikt door bedrijven? Hieronder de meest gebruikte manieren waarop Facebook wordt ingezet door bedrijven:

1.          Aankondigen van nieuwe items op je website en andere (social) media

Fanpagina’s van communities zoals muziek, films, beauty, et cetera, worden vaak geliket zodat mensen op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen op de website / online media. Als je nieuwe content (=inhoud) hebt toegevoegd dat interessant is voor jouw fans, kun je een bericht plaatsen. Hierin geef je kort aan wat de nieuwe content is en plak je de link naar je website / media, zodat jouw fans je website en andere online media gaan bezoeken.

2.          Onderhouden en verbeteren van je imago

Binnen Facebook kun je makkelijk het dialoog aangaan met je fans. Reageer op vragen, like hun (positieve)  opmerkingen, zet aantrekkelijke foto’s op je bedrijvenpagina en probeer ze aan te zetten tot actie. Dit zorgt ervoor dat personen zich meer betrokken voelen bij jouw bedrijvenpagina, wat positief is voor het beeld dat ze van je hebben.

3.          Producten en diensten verkopen

Vele (web)shops hebben aan deze shop een bedrijvenpagina gekoppeld. Relevante toevoegingen aan het assortiment en / of belangrijk nieuws omtrent de (web)shop worden gedeeld op de bedrijvenpagina om zo klanten op de hoogte te houden en aan te zetten tot actie.

4.          Klantentouw stimuleren

Beloon volgers op je bedrijvenpagina door exclusieve kortingen en speciale acties om zo te bereiken dat je fans zich extra betrokken voelen en (mond-tot-mond) reclame gaan maken voor jouw bedrijvenpagina.

Vele (web)shops hebben aan deze shop een bedrijvenpagina gekoppeld. Relevante toevoegingen aan het assortiment en / of belangrijk nieuws omtrent de (web)shop worden gedeeld op de bedrijvenpagina om zo klanten op de hoogte te houden en aan te zetten tot actie.

5.         Webcare

Facebook is een prima platform om webcare te verrichten. Mensen kunnen vragen stellen, kritiek achterlaten of juist positieve berichten met je delen. Jij kan als bedrijf hierop reageren en laten zien dat je binnenkomende vragen / kritieken serieus neemt.

Doelen stellen voor je bedrijvenpagina

Voor elk Social Medium dat je in zet in de mediamix voor je bedrijf, kun je doelen opstellen. Dit zijn operationele doelen  waarin je een meetpunt aangeeft  over wat je wilt bereiken.

Operationele doelen

Operationele doelen zijn gericht op het aantal fans en de hoeveelheid betrokkenheid bij het Social Medium. Het is lastig in te schatten om hier een meetbaar gegeven bij te bedenken. Je bedrijvenpagina kan bijvoorbeeld viraal gaan, waardoor in een zeer korte tijd heel veel mensen je gaan liken. Het kan uiteraard ook anders gaan, waardoor het aantal fans enorm achterblijft.

Een voorbeeld van een operationele doelstelling op Facebook is:

-In januari 2021 wil ik minimaal 500 fans voor de bedrijvenpagina van mijn bedrijf hebben.

-Door middel van het gebruiken van Facebook, willen we in 2021, 8% meer bezoekers op onze website.

Het instellen van een meetpunt in je doelstelling dwingt je om actief bezig te zijn op Facebook, zodat Facebook een belangrijk medium wordt in jouw marketing- en communicatiebeleid.

Belangrijk

Het aantal likes / shares is lang niet altijd het belangrijkste. Staar je dus niet blind op alle statistieken. Het gaat erom dat je relevante personen aantrekt, personen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en die eventueel klant kunnen worden. Het échte succes an het beheren van een social media platform, is dat het platform wenzlijk bijdraagt aan een positief imago. Denk aan een mooie vormgeving, actief beheer van de pagina, het oprecht luisteren naar en reageren op binnenkomende verhalen en vragen. Combineer dat met interessante content en je bouwt aan een platform dat op lange termijn, jouw bedrijf in positieve zin kan beïnvloeden.

Communiceren via een Facebook bedrijvenpagina

Ga naar deze pagina – Facebook Business suite als je meteen wilt starten met het maken van content en het beheren van je Facebook en / of Instagram

In deze paragraaf ga je leren hoe je bepaalde functies van Facebook kunt toepassen om correct te kunnen communiceren met je fans.

1. De statusupdate

Het delen van informatie op jouw tijdlijn heet in Facebook een statusupdate. Dit is dus het belangrijkste communicatiemiddel voor je fans. Hieronder zie je een voorbeeld van een statusupdate, inclusief toelichting:

1. Basisinfo
Hier zie je wie en wanneer het bericht geplaatst heeft.

2. Bericht
Dit is de tekst die je als bericht gedeeld hebt op je bedrijfspagina.

3. Taggen van andere Facebookprofielen.
Het kan soms interessant zijn om andere Facebookprofielen te taggen (=benoemen) in je bericht. Als je dit doet, verschijn je ook op het Facebookprofiel van de bedrijvenpagina die je tagt. Dit doe je door een “@” teken en daarna de naam van de bedrijvenpagina in te toetsen. In je statusupdate krijgt de getagde pagina een blauwe kleur wat betekent dat erop geklikt kan worden. Lezers kunnen zo ook belanden op de getagde bedrijvenpagina.

4. Automatische linkpreview
Als je in je bericht een link deelt, plaatst Facebook automatisch een preview van de site / media die je deelt in je bericht. Dit geeft de lezer meer info om te bepalen of hij wel of niet klikt. Bovendien ziet je bericht er visueel een stuk aantrekkelijker uit. Je kunt de linkpreview ook verwijderen mocht je dit willen.

5. Betrokkenheid
In deze balk zie je de mate van betrokkenheid bij je bericht. Je kunt zien hoeveel personen je bericht geliket of geshared hebben. Ook zie je of er reacties op je bericht zijn.

6. Statistieken + adverteren
Per bericht zie je hoeveel personen je bericht hebben gelezen. Bovendien kun je via “bericht promoten” tegen betaling meer aandacht genereren voor je bericht.

2. De hashtag

Ook Facebook ondersteunt de hashtag: als je vóór een kernwoord uit je bericht een hekje (#)  plaatst, wordt je bericht in een bepaalde categorie gezet. Als mensen op Facebook dan op jouw hashtag zoeken, is er een kans dat ze jouw bericht en dus ook je bedrijvenpagina vinden en bezoeken.

3. Een bericht vastmaken

Een bericht op je bedrijvenpagina kun je vastzetten aan de bovenkant. In principe is het zo dat als je een nieuw bericht plaatst, de andere berichten automatisch naar beneden en dus verder uit het zicht verdwijnen. Door een bericht vast te maken aan de bovenkant, blijft het bericht bovenaan staan. Erg handig als je iets deelt op je tijdlijn dat onder de aandacht moet blijven

Een vastgemaakt bericht is te herkennen aan het blauwe pinnetje rechtsboven. Het vastpinnen doe je volgens onderstaande screenshot:

4. Berichten klaarzetten die later automatisch worden gepubliceerd

Je kunt in Facebook ook alvast “vooruit” werken met je berichten. Je kunt, bij wijze van spreken, op maandag al enkele berichten maken en instellen dat deze op een bepaalde datum en tijdstip automatisch worden gepubliceerd.

Klik links in het menu op “publicatietools”

Maak je bericht en klik op de blauwe button “bericht maken”. Maak het bericht en klik op het pijltje naast “nu delen “en kies voor “plannen”. Vul de gewenste datum en tijd in.

Facebook algoritme (!)

Als je een Facebook bedrijvenpagina hebt, komen de likes niet vanzelf aanwaaien. Vaak zijn je verwachtingen een stuk hoger gesteld dan de daadwerkelijke situatie. Het is hard werken om een fanbase op te bouwen en het vereist echt wel tijd en moeite om serieus met Facebook aan de slag te gaan. In de ideale situatie bouw je fans op die zich ook erg betrokken  (=engagement) voelen en dus jouw berichten en bedrijvenpagina doorgeven aan hun eigen online vrienden. In deze pagina krijg je tips over het vergroten van de kans op fans en het bereiken van betrokkenheid van deze fans.

Veel engagement (=betrokkenheid) bij een bericht van Starbucks

Facebook laat niet alle berichten die door je vrienden en bedrijvenpagina’s geplaatst worden, zien. Stel: je hebt 450 vrienden op Facebook en ook nog 100 bedrijvenpagina’s geliket, alle activiteit van deze vrienden en pagina’s past niet in jouw nieuwsoverzicht. Facebook maakt een selectie op basis van jouw activiteit en betrokkenheid. Op het moment dat je vrienden wordt met iemand op Facebook, dan zien jullie elkaars berichten in het nieuwsoverzicht aangezien Facebook denkt dat je dit interessant vindt. Als je geen betrokkenheid toont bij deze berichten (liken, reactie, delen), dan daalt deze persoon op jouw “prioriteiten”-lijstje. Het kan best zijn dat je na enkele dagen niet alle berichten ziet, die deze persoon plaatst. Facebook geeft de berichten vanuit je persoonlijke omgeving (je vrienden, familie, bekenden) voorrang ten opzichte van berichten van bedrijvenpagina’s. Het is dus erg belangrijk om betrokkenheid te krijgen bij jouw berichten, aangezien Facebook dan ziet dat jouw bericht dus wél de moeite waard is om te laten zien aan meer fans.

De belangrijkste factoren om wél gezien te worden door je fans is gebaseerd op:

a.          Relevantie:                     

Facebook kijkt naar hoeveel relevantie een fan heeft met het onderwerp waarover jij een bedrijvenpagina hebt. Hoe hoger de relevantie is, hoe meer kans dat deze fan jouw statusupdate plaatst. Een persoon die vele videogames leuk vindt op Facebook, zal eerder berichten van bedrijvenpagina’s over videogames te zien krijgen in zijn nieuwsoverzicht, dan iemand die wél verbonden is met de videogame-bedrijvenpagina, maar veel minder content aanklikt over videogames.

b.          Gewicht / autoriteit:     

Een bericht met weinig betrokkenheid vanuit de fans, wordt door Facebook als minder interessant gezien dan berichten met veel betrokkenheid zoals likes, shares en comments. Hoe meer betrokkenheid bij een bericht, hoe meer “gewicht” een bericht krijgt, hoe meer fans het bericht in hun nieuwsoverzicht zien.

c.           Tijd:                                

Uiteraard speelt de combinatie van plaatsen van een bericht ten opzichte van de tijd van het bekijken van het nieuwsoverzicht door de fan, een rol. Er worden constant nieuwe berichten geplaatst door vrienden en fanpagina’s, maar een gebruiker zit niet de hele dag op Facebook. Helaas is de verhouding van tijd ten opzichte van het wel of niet zien van de statusupdate nog onbekend.

120 mensen hebben het bericht gezien, terwijl er 690 personen zijn verbonden aan deze bedrijvenpagina.

Tips voor meer bereik en betrokkenheid op Facebook

1.          Het allerbelangrijkste is:

Deel relevante en interessante informatie op je Facebook bedrijvenpagina

Het moet de moeite waard zijn voor gebruikers om jou te volgen. Dit betekent dat je relevante, interessante en duidelijke inhoud moet plaatsen op Facebook. Zonder goede en relevante inhoud, is er geen goede reden voor bezoekers om je bedrijvenpagina te liken.  Relevante informatie wil zeggen: te koppelen aan jouw bedrijf en doelgroep. Interessant wil zeggen: de moeite waard om tijd aan te besteden door de bezoeker.

2.          Zet lezers van de statusupdates aan tot “actie”

Probeer in je berichten, je lezers aan te zetten tot actie. Dit noemen we binnen Social Media  Call-to-action”. Dit kun je doen door een vraag te stellen in je bericht, opvallende zaken benoemen, een poll opstellen, acties uit te zetten en ga zo maar door.  

3.          De juiste tone-of-voice

Je wilt een bepaald imago nastreven. Je doelgroep is ook een bepaalde groep uit de massa. Het is erg belangrijk om op de juiste wijze qua taal je doelgroep aan te spreken. Dit noemen we tone-of-voice”. Als je doelgroep bestaat uit jonge studenten, is deze tone-of-voice heel anders dan bij de doelgroep “welvarende 50+-ers”. De juiste humor / sociale omgang kunnen het verschil maken.

4.          Overal vermelden

Facebook wordt een strategisch onderdeel  binnen de te voeren reclame. Dat betekent dat je op je website, in je bedrijf, op je offline promotiemateriaal, in nieuwsbrieven et cetera een vermelding maakt van je Facebook bedrijvenpagina. Bij diverse website / blog  profielen kun je toepassingen installeren die Social Media buttons toevoegen aan je website en bij nieuwe posts op je website. Hieronder twee voorbeelden:

5.          Maak je bericht visueel en probeer mensen op Facebook te houden

Los van de tekst die je typt, doet een mooie foto / afbeelding wonderen. Door een bericht visueel te maken, trek je meer de aandacht. In je berichten kun je links delen naar andere websites, maar Facebook is daar geen fan van: Facebook wil dat gebruikers op Facebook blijven en niet naar een andere site worden geleid. Je ziet dit ook terug in de bereikcijfers van berichten met een externe link. Als je een eigen video wilt delen die al op Youtube staat, kies er dan voor om deze video ook op Facebook te plaatsen.

6.          Ieder medium haar eigen aanpak

Zorg ervoor dat je Facebook anders inzet dan Twitter, Instagram en andere vormen van Social media. Er moet een bepaalde mate van exclusiviteit zijn. Er zijn een aantal apps / instellingen die Social Media met elkaar verbinden en als je een bericht plaatst, dit meteen op Twitter, Facebook en andere social media wordt gedeeld. Neem even de moeite om per social medium apart een bericht te maken. Facebook biedt je andere (en vaak meer!)  mogelijkheden om met de doelgroep te communiceren. Gebruik deze functies ook!