Je gaat nu leren hoe je een bedrijfspagina in Facebook aan kunt maken. Deze bedrijfspagina staat los van je persoonlijk profiel, wat ervoor zorgt dat je als persoon meerdere bedrijfspagina’s aan kunt maken.
1 Belangrijk – Privacy!
Het aanmaken en beheren van een bedrijfspagina is een andere omgeving dan de omgeving van een privé-profiel. Activiteit op de bedrijfspagina komt niet te staan als activiteit op je privé-profiel. Als je ervoor kiest om samen te werken (in overleg met docent), kan één iemand de bedrijfspagina aanmaken en daarna de ander een rol toebedelen van beheerder. Je hebt dan allebei de gelijke rechten over de bedrijfspagina, zonder dat je toegang hebt tot elkaars privé-profiel.
2 Het aanmaken van een bedrijfspagina
Het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook ga je uitvoeren als een opdracht en gaat via de volgende stappen:
a. Log in op Facebook, klik op het blauwe “+” tekentje en selecteer “pagina”

b. Vul de basisgegevens in
c. Bedenk een naam
Na de selectie van het type bedrijfspagina dat je aan wilt maken, geef je een eerste naam op (geen paniek, dit is later nog aan te passen) en je selecteert een categorie. Bij “categorie” kun je zelf iets invullen. Staat je categorie er niet in? Typ dan “voor de lol”. Na het invullen van een naam en categorie,.
Je naam wordt automatisch gecontroleerd. Als je een melding krijgt dat de naam niet wordt toegestaan, wijzig je de ingevulde naam totdat er een groen vinkje zichtbaar is.
Klik daarna op de blauwe button “Pagina maken”

Nu kun je alvast een profielfoto en omslagfoto toevoegen, maar je kunt dit ook overslaan door op “opslaan” te kiezen. verderop leer je meer over het toevoegen van een profielfoto en omslagfoto.
d. Juiste informatie weergeven
Hieronder zie je wat je allemaal in kunt stellen om een goede start te kunnen maken:
1. Facebook gebruikersnaam instellen + adres en openingstijden
Je gaat nu een definitieve Facebook gebruikersnaam claimen. Als je dit niet doet, is de link naar je bedrijfspagina iets als: www.facebook.com/pages/marketingmediapage_id8343035585. Dat ziet er uiteraard niet mooi uit op visitekaartjes en posters. Hier kun je dus een duidelijke link instellen die wel aantrekkelijk is.
Soms kan het zijn dat een bepaald Facebook gebruikersnaam al geclaimd is door iemand anders. Aan jou de taak om dan een gewijzigd, maar toch aantrekkelijk adres in te stellen.
Ga naar je pagina en klik linksonder op “paginagegevens bewerken”


Als e verder naar beneden scrolt, heb je ook de mogelijkheid om adresgegevens en openingstijden in te vullen (voor zover van toepassing)
2. Actieknop toevoegen

Onder de ruimte voor je omslagfoto zie je een blauwe button met daarop: “+ knop toevoegen” Dit is een button waar je “iets” mee kunt doen, zoals:
-Bezoekers naar je website sturen
-Bezoekers met je laten chatten
-Overige zaken
Wellicht is het handig om bezoekers naar je website te laten gaan als ze op deze knop drukken.
Klik op de blauwe knop –> kies voor:”meer informatie” en vul je website link in.

e. Vormgeving van je bedrijfspagina
Op Facebook heb je beperkte mogelijkheden om je bedrijfspagina in je eigen huisstijl / vormgeving te krijgen. Hieronder zie je een screenshot met de visueel aan te passen aspecten van Facebook:

1. Omslagfoto:
Je omslagfoto is de meest opvallende foto als mensen op jouw bedrijfspagina belanden. Het biedt je een mooie mogelijkheid om een imagoverhogende foto toe te voegen. Call-to-action foto’s mogen hier niet voor gebruikt worden. (bijvoorbeeld: klik op “like” en win…) Je kunt ook een video toevoegen. Het formaat van je omslagfoto is 851 x 315 pixels
2. Gebruikersfoto:
De gebruikersfoto is het vaakst zichtbaar op Facebook. Het is slechts een kleine afbeelding die bij al jouw Facebookactiviteiten zichtbaar is. Door de beperkte ruimte is het raadzaam om hier een opvallende en duidelijke foto / logo te uploaden, zonder te veel kleine details. Weet ook dat de gebruikersfoto wordt uitgesneden in een cirkel, dus kijk of bepaalde visuele elementen niet per ongeluk wegvallen. Het formaat is (minimaal) 180 x 180 pixels
f. (Optioneel) Andere personen een rol toebedelen voor jouw bedrijfspagina
Het kan zijn dat je andere personen wilt toevoegen aan je bedrijfspagina, zodat zij ook een rol kunnen spelen op jouw bedrijfspagina. Denk aan het schrijven van statusupdates of zelfs het managen van de bedrijfspagina. Als je samenwerkt, kun je hier je collega een rol geven. Ook kun je een aantal personen toebedelen aan specifieke gedeelten van je bedrijfspagina.
Bezoek je pagina en klik linksonder op “Pagina-instellingen”. Dan links in het menu op “paginarollen”

1. Beheerder
Dit is de hoogste functie. Iemand toevoegen als beheerder betekent dat hij dezelfde rechten heeft als jij. Ook deze persoon kan een bedrijfspagina sluiten.
2. Redacteur
Kan bijna alles, behalve het toebedelen van rollen aan andere personen en het sluiten van een bedrijfspagina.
3. Moderator
Kan reageren op reacties, reacties verwijderen, updates maken, advertenties opstellen en statistieken bekijken.
4. Adverteerder
Kan advertenties plaatsen en statistieken bekijken. Erg handig als je de commerciële kant van Facebook (het maken van reclame) wil laten uitvoeren door een extern persoon / bedrijf.
5. Analist van statistieken
In deze rol kun je iemand toegang geven tot de statistieken omtrent jouw bedrijfspagina.
Vul de naam in van de vriend die je een rol wil geven voor je bedrijfspagina en stel in welke rol je hem / haar wilt geven.

g. Wel of niet publiceren van je pagina?
Op Facebook kun je zelf kiezen of je jouw pagina wil publiceren. Publiceren betekent dat je de pagina publiekelijk zichtbaar maakt. Aan te raden is om je bedrijfspagina nog niet te publiceren totdat je bedrijfspagina zowel qua informatie en vormgeving compleet is.
klik op “instellingen” –> Algemeen –> zichtbaarheid van pagina”. Hier kun je instellen om je pagina te publiceren of om juist de publicatie ongedaan te maken.

h: Nieuwsoverzicht opbouwen voor je bedrijfspagina
Als je een bedrijfspagina hebt aangemaakt, kun je ook uit naam van je bedrijfspagina, andere bedrijfspagina’s liken. Zo kun je voor je eigen bedrijfspagina, een nieuwsoverzicht maken met pagina’s die je privé niet wilt volgen. Een festival kan met hun bedrijfspagina bijvoorbeeld alle bedrijfspagina’s volgen van de artiesten die op het festival optreden.
Als je een bedrijfspagina wilt volgen uit naam van jouw bedrijfspagina klik je op het icoontje met ed 3 puntjes rechts onder de omslagfoto en klik dan op “vind dit leuk als je pagina”. Daarna selecteer je de betreffende pagina waarmee je de bedrijfspagina wilt volgen.
Om het nieuwsoverzicht van je bedrijfspagina te bekijken dat je hebt aangemaakt voor je bedrijfspagina, ga je naar je eigen bedrijfspagina en selecteer je rechtsonder “paginaoverzicht bekijken”

