Handleiding: Adverteren op Facebook + Instagram – uitgebreide opties

In deze handleiding leer je hoe je een advertentie op Facebook en Instagram kunt plaatsen met de uitgebreide mogelijkheden van de adsmanager.

De onderstaande stappen leren je eerst hoe je een geschikte doelgroep voor je advertentie selecteert en daarna hoe je een advertentie op kunt stellen.

Stap 1: Naar de advertentieomgeving

Ga naar: www.facebook.com/adsmanager

Klik op De groene button “maken” 

Kies voor: “Nieuwe campagne maken

Stap 2: Doelstelling: Kies een doelstelling voor je campagne

Vul een campagnenaam in.

Je gaat een doel kiezen voor je advertentie. Veel gebruikte doelen zijn bereik, verkeer, betrokkenheid en winkelverkeer”.

In deze handleiding kies ik voor  “Verkeer”.  Dat wil zeggen dat je meer bezoekers naar een website wilt krijgen.

Zet “optimalisatie van campagnebudget” uit.

Klik op volgende

Stap 3: Eerste details campagne

Het kan zijn dat je een sub-doel moet kiezen. in dit geval is het hoofddoel “verkeer” en ga ik nu aangeven waar ik het verkeer wil verhogen.

Maak je keuze wat betreft dynamisch advertentiemateriaal (door het invoeren van verschillende koppen en beschrijvingen voor je advertentie, ontwikkelt Facebook automatisch opgemaakte advertenties). Als je net start, raad ik je aan dit niet te doen. Je kunt ook een aanbieding maken.

Stap 4: Budget en planning

Ga naar “budget en planning”. Je gaat nu vaststellen wanneer de advertentie actief wordt en hoe jij jouw budget in wilt stellen. Kies of je voor een budget per dag wilt gaan of een looptijdbudget. Onder het screenshot staan deze opties uitgelegd.

1.  Budget per dag

Per dag betaal je een vast bedrag. Op het moment dat je dagbudget op is, verschijnt je advertentie op die dag niet meer bij de door jou geselecteerde Facebook en Instagram profielen (doelroep). Je advertentie loopt elke dag onbeperkt door, totdat je de advertentie zelf stop zet of een einddatum aangeeft.

2. Looptijdbudget

Hier kun je een vast bedrag instellen die je over hebt voor je campagne binnen een bepaalde tijdsperiode. Je kunt zelf selecteren binnen welke periode je advertentie zichtbaar zal zijn. Na afloop van de periode en / of  het opraken van je budget stopt Facebook met je advertentiecampagne.

Op basis van je geselecteerde budget, zie je rechts in je scherm steeds het geschatte aantal personen veranderen. Vanzelfsprekend is het zo dat als je meer gaat besteden, het geschatte aantal te bereiken personen ook toeneemt.

Als je klikt op meer opties, heb je de mogelijkheid om handmatig je advertenties in te plannen. Dit geeft je de mogelijkheid om specifieke dagen / tijden te selecteren waarop je advertentie zichtbaar dient te zijn.

Inplannen van dagen en tijden waarop je advertentie zichtbaar is –> Meer opties weergeven

Bij “advertentieplanning” kun je selecteren op welke dagen en tijden je advertentie zichtbaar is. Je hebt dus vrijwel volledige controle over de zichtbaarheid van je advertentie. Als je de eerste optie “advertenties doorlopend weergeven” kiest, bepaalt Facebook wanneer je advertenties zichtbaar zijn. Kies je voor de tweede optie (Klik op bewerken), dan kun je zelf de dagen en tijden instellen waarop je advertenties worden weergegeven.

Stap 5: Advertentieset – doelgroep: Invullen geschikte doelgroep

Als je de optie krijgt: Selecteer voor welke bedrijfspagina je een advertentie wilt maken.

Nu is het aan jou om een geschikte doelgroep te selecteren aan de hand van de mogelijkheden die je hebt. Rechts zie je steeds hoeveel profielen voldoen aan jouw selectie.

Toelichting invullen gegevens:

Locaties:          
Hier kun je op land, provincie of zelfs op het niveau van een stad, je geografische selectie maken.

Leeftijd:            
Selecteer je gewenste leeftijdsgroep

Geslacht:          
Selecteer hier of je onderscheid wilt maken op basis van geslacht.

Talen:                
Hier kun je desgewenst talen invoeren. Vaak is dit niet nodig, omdat je al een land hebt geselecteerd.

1. Gedetailleerde targeting

Hier kun je echt de diepte in qua kenmerken van de doelgroep. klik dan ook op “bewerken“. Denk aan zaken als interesses, afstudeerniveau, burgerlijke staat / relatie, werk, et cetera.

As je op “bladeren” klikt, krijg je onder andere de volgende opties waarop je jouw doelgroep kunt selecteren:

A.          Demografische gegevens:          

Hier kun je selecties maken op basis van opleiding, relatie, werk, studie, et cetera.

B.          Interesses:                                   

Hier kun je selecties maken op basis van brede en specifieke interesses van de doelgroep zoals actiefilms, fitness en noem maar op.

C.          Gedrag:                                        

Selecties op basis van het gedrag van Facebookgebruikers. Denk aan onderwerpen als consolegamers, reizigers en welke apparaten (merk, type) men gebruikt.

NB:      

Wellicht is het eenvoudiger om in het vlak van “Demografische gegevens, interesses of gedrag” om zélf onderwerpen te typen. Facebook laat je dan zien wat je kunt selecteren op basis van het ingevoerde onderwerp, zie hieronder:

2. Connecties via “opties weergeven”

Hier kun je aangeven welke groepen je wel of niet wilt selecteren. De belangrijkste keuze die je hier kunt maken is of je huidige fans wilt bereiken of juist uitsluiten voor je advertentie. Denk aan iedereen die in jouw selectie valt, ongeacht of ze je pagina wel of niet leuk vinden. Je kunt de mensen die jouw pagina leuk vinden, uitsluiten van je advertentie.

Onthoud dat je elke keer als je iets toevoegt of verwijdert met betrekking tot je doelgroep, het totale mogelijke bereik van je advertentie verandert.

Stap 6: Plaatsingen

Nu ga je bepalen waar, binnen Facebook en /of Instagram, je advertentie zichtbaar wordt en op welk apparaat (mobiel en / of desktop).

Klik op “handmatige plaatsingen”

Kijk goed waar je jouw advertentie wilt plaatsen. Ook kun je hier kiezen voor adverteren op Instagram. Rechts in de voorvertoning zie je per aangevinkte plaatsing, een voorbeeld wat voor advertentie het betreft. Als je bij stap 2 een advertentiedoel hebt gekozen, kan het zijn dat sommige plaatsingen wel of niet beschikbaar zijn.

Sla “Optimalisatie en weergave” over en klik op de blauwe button “Volgende”

Stap 7: Advertentie vormgeven en voorzien van inhoud

Identiteit

Hier geef je aan op welke Facebook- en Instagrampagina je advertentie dient te verschijnen.

Kis bij “advertentie-instellingen of je een nieuwe advertentie wilt maken of dat je een al eerder geplaatst bericht wilt promoten. Je kunt op twee manieren een advertentie ontwikkelen: je kunt een al eerder geplaatst bericht als gesponsord bericht gebruiken voor je advertentie óf je ontwikkelt een nieuwe advertentie.

Kies je een bestaand bericht, dan dien je een eerder bericht te kiezen. Klik op de knop “bericht selecteren”.

Er verschijnt een venster met daarin je eerder geplaatste berichten. Kies het bericht uit dat je wilt promoten. Je kunt eerder geplaatste berichten uit zowel Facebook als Instagram gebruiken voor je advertentie.

1: Standaard indeling

Je kunt nu een advertentie maken met een standaard indeling. Zie je keuze hieronder. Je keuze heeft direct invloed wat betreft de opmaakmogelijkheden van je advertentie.

Ga nu je advertentie opmaken. Je kunt zélf media toevoegen, koppen, titels en beschrijvingen toevoegen. Zo kun je afwisselen met je advertenties in je campagne. Rechts in het scherm zie je steeds hoe je advertentie zichtbaar is op de door jouw gekozen plaatsingen. Advies is om meerdere koppen en teksten toe te voegen. Kijk steeds goed wat dit doet met je advertentie.

2: Een instant experience maken

Een instant experience zijn mobile-first advertenties die meer opvallen en meer dynamiek hebben.

Nu ga je een sjabloon kiezen.

Je kunt nu een sjabloon van Facebook kiezen, die al een indeling geeft. Je dient dan de inhoud aan te passen en je bent klaar. Je kunt ook zelf een eigen instant experience maken (“aangepaste instant experience maken”). Een Instant Experience wordt alleen getoond als je bij “apparaten” hebt gekozen voor “mobiele apparaten”. Als je dat hebt gedaan, is het zeker aan te raden zo’n Instant experience te maken, omdat je meerdere interactieve elementen in kunt bouwen zoals klikbare foto’s, actieknop, et cetera.

Instant Experience maken

Je kunt een sjabloon kiezen die Facebook al voor je heeft gemaakt. Deze dien je alleen te voorzien van je eigen inhoud. Ook kun je zélf een sjabloon maken en eventueel later hergebruiken.

Hieronder zie je een uitgewerkt voorbeeld van een ingevuld Facebook Sjabloon én een screenshot als je zélf een sjabloon zou maken. De meeste flexibiliteit heb je natuurlijk bij het maken van een eigen sjabloon

Stap 8: Klik NIET op publiceren!

…tenzij je de advertentie echt wilt inzetten!