Er is iets opvallends aan de hand binnen communicatie: Als jij je favoriete tv-programma aan het bekijken bent en de reclame begint, heb jij verder geen invloed op welke informatie je wel of niet ziet. Zolang jij tv blijft kijken, zie jij die informatie die vooraf al geprogrammeerd is. Dit noemen we de “push”-strategie. De informatie komt vanuit de adverteerder naar de consument. De consument vraagt er niet zelf om. Nadeel van deze reclame is uiteraard dat de adverteerder een hoop mensen bereikt die niet of grotendeels niet tot de doelgroep horen.
Bij Social Media is het een ander verhaal. Hier heeft de consument grote controle over welke boodschap wel en niet bij hen binnenkomt. Als een persoon op “vind ik leuk” op de bedrijvenpagina van Coca Cola klikt, vraagt deze persoon zelf om de informatie vanuit Coca Cola. Blijkbaar deelt Coca Cola informatie die deze persoon kan waarderen. Deze vorm van reclame en informatie noemen we de “Pull”-strategie. Je snapt dat deze tweede vorm veel krachtiger is.

De voordelen van Social Media als PR-instrument voor bedrijven op een rij:
-De gebruiker vraagt zélf om de informatie van bedrijven, waardoor de informatie veel relevanter is.
-Contacten onderhouden met je doelgroep is een stuk eenvoudiger dan via traditionele kanalen.
-Jouw volgers kunnen je informatie weer delen met hun volgers.
-Door actieve en relevante informatie te delen, ontstaat er meer betrokkenheid met je bedrijf. Dit is goed voor je imago.
Het is nu net de kunst om goed te onderzoeken wat jouw merk / bedrijf interessant maakt om gevolgd te worden. Je dient na te denken hoe jij goede content (=inhoud, zoals berichten, foto’s, vlogs,et cetera) op kunt stellen, die een meerwaarde zijn voor jouw (potentiële) volgers én aansluit op je gewenste imago. Het type content en de frequentie (=hoe vaak je iets post) van plaatsing, is een lange zoektocht en vereist constante evaluatie en verfijning.
Ga maar eens na, waarom volg jij bepaalde bedrijven, vloggers en influencer op social media? Blijkbaar bieden zij content aan die jij interessant vindt.