Meteen naar de inhoud

Zoeken op Google

Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine op het internet. Sinds 2001 heeft Google het grootste marktaandeel binnen Nederland in handen en dat is tot nog toe ongewijzigd gebleven. Google is vanuit deze positie enorm gegroeid naar een multimediaal bedrijf met een eigen browser (Google Chrome), een Mobile Operating System  (Android), een eigen videodienst (Youtube) en daarnaast hebben ze nog talloze andere programma’s die vaak gratis te gebruiken zijn en van ongekende waarde zijn voor online marketeers. Vanuit deze positie zal Google in deze module dan ook het hoofdonderwerp zijn voor zoekmachineoptimalisatie en zoekmachine marketing. Hieronder zie je in een afbeelding het marktaandeel van Google ten opzichte van de belangrijkste concurrenten als Bing! van Microsoft en Yahoo search.

Bekijk de website http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share

De zoekmachine Google.com

In 1997 lanceerde Google de website http://www.google.com , een zoekmachine die zeer nauwkeurige zoekresultaten leverde en geen ruimte gebruikt voor “onzin” op het scherm. Juist de kunst van het weglaten is blijkbaar erg goed bevallen bij mensen die iets willen zoeken op het internet. Een schone website die snel zoekt en nauwkeurige resultaten weergeeft. Google deed dat een stuk beter dan haar concurrenten en dat heeft ze tot marktleider gemaakt. Hieronder een screenshot van www.google.com, een startscherm dat amper is gewijzigd de afgelopen 23 jaar.

Hieronder staat een kort overzicht van de programma’s / hulpmiddelen die Google aanbiedt, die je als marketeer kunt gebruiken:

1. Google.com                                                

De zoekmachine van Google. Je gaat leren welke zoekmogelijkheden je hebt om nog betere resultaten te kunnen krijgen. Bovendien leer je hoe mensen in het algemeen op Google zoeken, zodat je beter kunt bepalen hoe jij je website kunt optimaliseren.

2. Blogspot.com

De blogdienst van Google. Een blog is een vereenvoudigde website waarop je informatie kunt delen.

3. Google Analytics                                       

Google Analytics is het meest gebruikte programma om het aantal bezoekers op je website te kunnen meten. De geleverde informatie gaat erg ver en geeft een marketeer veel informatie op, zodat de website beter afgestemd kan worden op basis van het gedrag van de bezoekers.

4. Google Trends                                           

Google registreert alle zoekresultaten in een database en gebruikt deze informatie voor onder andere het programma Google Trends. In dit programma kun je meten welke zoekwoorden wanneer en waar al dan niet populair waren. Zo kun je trends ontdekken én verklaren.

5. Google Adwords                                       

Het belangrijkste verdienmodel voor Google is Google Adwords: bedrijven kunnen, tegen betaling, bovenaan de zoekresultaten verschijnen als iemand zoekt op bepaalde            woorden. De letterlijke vertaling is dan ook: advertentie-woorden.

Zoeken op Google.com

Het is niet te bevatten hoe vaak Google wordt geraadpleegd. Voor velen is Google meteen het startscherm als ze op internet gaan en bij welke vraag dan ook, wordt Google geraadpleegd. Aan Google de taak om de juiste informatie weer te geven bij de zoekopdracht die je invoert. Het streven van Google is dat de gebruiker een zo simpel mogelijke zoekopdracht in hoeft te voeren en dat Google de juiste websites / informatie weergeeft. Dat lijkt erg makkelijk gedaan, maar het scannen en categoriseren van “alles” wat op internet te vinden is, is een monsteropgave. Naast het simpel zoeken op Google, zijn er talloze andere mogelijkheden die ervoor kunnen zorgen dat de gebruiker nog betere zoekresultaten krijgt. Hieronder eerst een tabel met daarin de activiteit op Google.

Aantal ingevoerde zoekresultaten op Google op een maandag om 14.00u. Bekijk hier.

Langzaamaan en redelijk geruisloos, introduceert Google nieuwe manieren om informatie zichtbaar te maken via Google.com. Als je zoekt naar een film, zal Google aangeven wanneer deze film waar draait. Als je locatie delen aan hebt staan, zal Google dit doen binnen jouw regio. Zie hieronder een voorbeeld:

Bioscooptijden en basisinformatie van de film, direct op Google.com

Hiermee wordt je ook meteen meegegeven dat de zoekresultaten van Google afhankelijk zijn van bepaalde instellingen. Van grote invloed op de zoekresultaten binnen Google zijn:

1. Je locatie:                      

Op basis van je locatie, zal Google de zoekresultaten wijzigen. Als jij een pizzeria zoekt, is het erg handig om uiteraard een pizzeria te vinden die in de nabije omgeving zit.

2. Google account:         

Als je ingelogd staat op je Google account, heeft Google een historie aan informatie omtrent jouw gedrag op Google. Simpel gezegd: Google weet waar je op zoekt en welke zoekresultaten je aanklikt. Op basis hiervan kan het zijn dat persoon A andere zoekresultaten krijgt dan persoon B, terwijl men op dezelfde woorden zoekt.

Aanhalingstekens gebruiken

Als je een zoekopdracht invoert, gaat Google op zoek naar informatie op het internet waarin deze woorden verschijnen. Soms wil je letterlijk iets zoeken en dan kun je de aanhalingstekens gebruiken “  “. De aanhalingstekens “xxxxxx xxx xxxxx” dwingen Google om precies datgene te zoeken wat je tussen de aanhalingstekens hebt ingevoerd. Erg handig als je letterlijke citaten zoekt, een bepaalde zin uit een lied zoekt, of bepaalde theorie omtrent een onderwerp zoekt.

Uitsluiten van bronnen

Soms wil je iets vinden, maar weet je dat bepaalde bronnen niet gebruikt mogen worden of niet betrouwbaar zijn. Deze kun je uitsluiten door het ‘-‘(min) teken. Vul in wat je wilt zoeken en geef daarna met het min-teken aan welke resultaten je uit wilt sluiten, bijvoorbeeld: Bitcoin –wikipedia. Hieronder zie je het resultaat van de zoekopdracht Bitcoin” en “Bitcoin – wikipedia”

Google als assistent

Google neemt steeds meer de rol op als persoonlijke assistent. Men gaat er dan ook vanuit dat Google’s groeistrategie met name hierop gericht is. Google kan rekenen, direct antwoord geven op specifieke vragen en bijvoorbeeld demografische en economische gegevens laten zien van landen en steden. Als voorbeeld de zoekopdracht Bevolking Amerika. Ook het eerder benoemde zoeken naar films hoort hierbij.

Gebruik de tabbladen

Google biedt meer resultaten dan alleen websites. Zo kun je met de tabbladen de resultaten filteren op onlangs verschenen nieuws, afbeeldingen en video’s. Erg handig als je bijvoorbeeld alleen het laatste nieuws wilt zien.

Gebruik de optie “instellingen à geavanceerd zoeken”

Dit wordt vooralsnog vrij weinig gebruikt, maar je kunt zelf een filter  instellen voor je zoekresultaten. Met name de opties regio en laatste update zijn interessant, zodat je duidelijker kunt zoeken naar actuele informatie.